Omgaan met

content vermoeidheid

Omgaan met content vermoeidheid

Vraag jij je ook af waarom je nog extra content moet maken en naar buiten moet brengen, als er al zoveel content is? Dat klopt. Er is al enorm veel content en we zijn het allemaal een beetje beu. Content vermoeidheid is een ding en we kunnen er niet meer omheen. Of toch wel? 

In dit artikel duiken we graag wat dieper in die content vermoeidheid en hoe je er toch voor kan zorgen dat jouw content bekeken wordt in een reeds verzadigde feed.

Wat is content vermoeidheid?

Veel mensen zijn content-moe. Dit houdt in dat ze, door het vele consumeren van content op onder andere social media, immuun of gevoelloos worden voor nieuwe content. Bij sommige mensen kan deze continue content consumptie zelfs een bepaalde vermoeidheid met zich meebrengen.

Content vermoeidheid zorgt ervoor dat we veel selectiever worden in de content die we consumeren, dat we veel kritischer worden en een kortere aandachtsspanne hebben. Hierdoor swipen we sneller een video weg of scrollen we door naar het volgende stuk content. 

Hoe kan je content vermoeidheid herkennen?

Wij zien content vermoeidheid al een tijdje op sociale media kanalen zoals Facebook en Instagram. Grote accounts met tienduizenden volgers krijgen nog amper 100 likes op hun posts en niemand reageert nog in de comments. Een verminderde interactie, dalende engagement rate en minder feedback zijn duidelijke tekenen van content vermoeidheid.

Niet moeilijk dat we overweldigd geraken

Je bent het vast wel met ons eens dat we allemaal overweldigd raken door de hoeveelheid nieuwsbrieven in onze inbox, de lijst met podcasts en series die we nog willen beluisteren of bekijken, het aantal boeken dat we nog willen lezen, laat staan het aantal social media posts dat we elke dag te verwerken krijgen. 

Als we wat cijfers zoeken, komen we op de volgende:

  • In 2022 kwamen er per minuut 1.7 miljoen nieuwe posts bij op Facebook
  • Op YouTube wordt er per minuut meer dan 500 uur aan video opgeladen
  • Op TikTok worden er dagelijks 34 miljoen filmpjes gepost


Laten we even een minuut stilstaan bij deze cijfers.
 

Over het algemeen is men de nieuwsbrieven het meeste beu, maar dat is dan toch tegenstrijdig als wij, marketeers, zeggen dat je juist wel nog op e-mail marketing moet inzetten? Andere cijfers leren ons namelijk dat dit nog steeds het meest converterende kanaal is. Verwarrend, maar het heeft allemaal te maken met de manier waarop je je content aanpakt. 

De juiste strategie tegen content-moeheid

Om te zorgen dat mensen wel stoppen met scrollen bij het zien van jouw content, zijn er een paar strategieën die je kan toepassen:

  • Kwaliteit boven kwantiteit: het heeft geen zin om heel veel content naar buiten te brengen, maar focus je liever op kwalitatieve stukken die waardevol zijn voor je doelgroep.
  • Personalisatie en segmentatie: dit is vooral belangrijk in je e-mailmarketing. Mensen willen zich niet als een nummer voelen in je database, maar willen e-mails krijgen die aangepast zijn aan hun noden en interesses. 
  • Interactieve content: interactieve elementen zoals een quiz, poll of infographic zorgen ervoor dat je meer engagement krijgt van je doelgroep.
  • User-generated content: UGC gebruiken is een goede manier om je content op te frissen en meer een community gevoel op te wekken bij je volgers.

Content vermoeidheid vermijden op lange termijn

Om ervoor te zorgen dat je op een duurzame manier je content kan blijven posten én engagement kan blijven behouden op lange termijn, geven we je nog graag de volgende tips mee:

  • Doe regelmatig een content audit: dit kan je zelf doen of door een extern bureau laten uitvoeren. De bedoeling is om al je content te beoordelen en te bekijken wat het beste presteert en wat minder. Zo kan je zien waar er ruimte is voor verbetering.
  • Zorg voor een goede content mix: gebruik verschillende content types over verschillende kanalen om het interessant te houden en meer engagement uit te lokken.
  • Plan pauzes in: soms heeft het wel degelijk zin om pauzes in te lassen in je content marketing. Zo geef je je doelgroep wat ademruimte. Een goed voorbeeld is werken met seizoenen in een podcast show. Je kan bijvoorbeeld 6 afleveringen lanceren en dan de volgende 6 pas over een paar maanden.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Het is duidelijk dat er alleen maar meer content bij zal komen en dat deze content vermoeidheid verder zal toenemen. Hoe de toekomst eruit zal zien, is moeilijk te voorspellen uiteraard. Komt er een punt waarop mensen steeds meer afstand gaan nemen van sociale media of komen er aanpassingen in de manier waarop we content kunnen filteren? 

Het zal belangrijk zijn om je content op een kwalitatieve manier te blijven produceren om te zorgen dat deze aansluit bij je doelgroep en waardevol is voor hen. Als er dan toch een bepaalde filter komt, zal jouw content voor jouw doelgroep zichtbaar blijven.

Conclusie

Stoppen met het maken van content is dus zeker niet aan de orde. Maar het is wel tijd om op een meer duurzame, bewuste manier om te gaan met de content die we naar buiten sturen om te zorgen dat we weer wat meer interactie en engagement hebben. 

Heb je na dit filosofisch artikel geen idee meer welke kant je op moet? Slide gerust in onze dm’s en we helpen je graag verder.

🎯 Hoe effectief is jouw contentstrategie?

Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner