Vraag jij je ook af waarom je nog extra content moet maken en naar buiten moet brengen, als er al zoveel content is? Dat klopt. Er is al enorm veel content en we zijn het allemaal een beetje beu. Content vermoeidheid is een ding en we kunnen er niet meer omheen. Of toch wel?
In dit artikel duiken we graag wat dieper in die content vermoeidheid en hoe je er toch voor kan zorgen dat jouw content bekeken wordt in een reeds verzadigde feed.
Veel mensen zijn content-moe. Dit houdt in dat ze, door het vele consumeren van content op onder andere social media, immuun of gevoelloos worden voor nieuwe content. Bij sommige mensen kan deze continue content consumptie zelfs een bepaalde vermoeidheid met zich meebrengen.
Content vermoeidheid zorgt ervoor dat we veel selectiever worden in de content die we consumeren, dat we veel kritischer worden en een kortere aandachtsspanne hebben. Hierdoor swipen we sneller een video weg of scrollen we door naar het volgende stuk content.
Wij zien content vermoeidheid al een tijdje op sociale media kanalen zoals Facebook en Instagram. Grote accounts met tienduizenden volgers krijgen nog amper 100 likes op hun posts en niemand reageert nog in de comments. Een verminderde interactie, dalende engagement rate en minder feedback zijn duidelijke tekenen van content vermoeidheid.
Je bent het vast wel met ons eens dat we allemaal overweldigd raken door de hoeveelheid nieuwsbrieven in onze inbox, de lijst met podcasts en series die we nog willen beluisteren of bekijken, het aantal boeken dat we nog willen lezen, laat staan het aantal social media posts dat we elke dag te verwerken krijgen.
Als we wat cijfers zoeken, komen we op de volgende:
Laten we even een minuut stilstaan bij deze cijfers.
Over het algemeen is men de nieuwsbrieven het meeste beu, maar dat is dan toch tegenstrijdig als wij, marketeers, zeggen dat je juist wel nog op e-mail marketing moet inzetten? Andere cijfers leren ons namelijk dat dit nog steeds het meest converterende kanaal is. Verwarrend, maar het heeft allemaal te maken met de manier waarop je je content aanpakt.
Om te zorgen dat mensen wel stoppen met scrollen bij het zien van jouw content, zijn er een paar strategieën die je kan toepassen:
Om ervoor te zorgen dat je op een duurzame manier je content kan blijven posten én engagement kan blijven behouden op lange termijn, geven we je nog graag de volgende tips mee:
Het is duidelijk dat er alleen maar meer content bij zal komen en dat deze content vermoeidheid verder zal toenemen. Hoe de toekomst eruit zal zien, is moeilijk te voorspellen uiteraard. Komt er een punt waarop mensen steeds meer afstand gaan nemen van sociale media of komen er aanpassingen in de manier waarop we content kunnen filteren?
Het zal belangrijk zijn om je content op een kwalitatieve manier te blijven produceren om te zorgen dat deze aansluit bij je doelgroep en waardevol is voor hen. Als er dan toch een bepaalde filter komt, zal jouw content voor jouw doelgroep zichtbaar blijven.
Stoppen met het maken van content is dus zeker niet aan de orde. Maar het is wel tijd om op een meer duurzame, bewuste manier om te gaan met de content die we naar buiten sturen om te zorgen dat we weer wat meer interactie en engagement hebben.
Heb je na dit filosofisch artikel geen idee meer welke kant je op moet? Slide gerust in onze dm’s en we helpen je graag verder.
Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!