Optimaal gebruik maken van UGC

Optimaal gebruik maken van user-generated content

Je hebt er misschien ooit al van gehoord, de term UGC. Het staat voor user-generated content en omvat alle vormen van content die gemaakt worden door ‘gewone mensen’ die niks te maken hebben met je merk. UGC wordt steeds belangrijker in de marketing om meer engagement, vertrouwen en authenticiteit op te bouwen voor je merk. 

In dit artikel gaan we dieper in op UGC, wat het is en hoe je het optimaal kan inzetten voor je bedrijf en content marketing.

Lees hier meer over de ideale content mix

Wat is user-generated content?

User-generated content staat voor alle content die gemaakt wordt door je klanten, volgers en andere onafhankelijke partijen. Het gaat hier niet om partnerships of influencer marketing, maar om gewone vermeldingen van je producten of diensten. 

Een goed voorbeeld is iemand die een story plaatst van haar eten in een restaurant, waarin ze het restaurant tagt. Het restaurant krijgt hierdoor positieve zichtbaarheid op sociale media, zonder dat ze hier zelf iets voor hebben moeten doen (behalve lekker koken uiteraard).

UGC kan in verschillende vormen voorkomen, zoals social media posts, reviews en testimonials, video’s en meer. 

Waarom is UGC belangrijk?

UGC werkt goed en dat is te zien aan vele studies die er zijn gedaan. We zetten de voordelen graag even op een rijtje:

  • Authenticiteit: deze vorm van content is heel erg authentiek. Je ziet mensen die oprecht tevreden zijn over een product, zonder dat ze ervoor betaald krijgen. Volgens een studie van Gartner geeft 85% van de millennials aan dat ze beïnvloed worden door UGC. 
  • Engagement: user-generated content zorgt voor meer engagement met je merk. Je gaat de connectie aan met je klanten en volgers, bouwt communities en zorgt voor dialoog. Zo bleek uit een studie van Comscore dat UGC tot 28% meer aandacht kreeg dan content van een merk zelf. 
  • Verkopen: we worden massaal beïnvloed door elkaar, waardoor we ook producten kopen waar anderen tevreden over zijn. Dat was vroeger al zo door mond-tot-mond reclame, maar nu is dat gewoon op een veel grotere schaal dankzij sociale media. Zet je dit goed in voor je bedrijf, dan haal je hier tot 29% meer verkopen uit (volgens een studie van Forbes). 
  • Gebruikersdata: er is geen betere data voor handen dan oprechte reviews over je producten of diensten. Uiteraard worden video’s op sociale media vooral gemaakt als mensen heel tevreden of juist heel ontevreden zijn, maar het geeft je wel een goed inzicht. 

Hoe UGC voor jouw merk aansporen?

Wil je ook graag UGC zien over jouw merk? Dan kan je de volgende stappen volgen om mensen aan te sporen om user-generated content te maken. 

  • De basis begint uiteraard bij goede producten of diensten waar mensen tevreden over zijn.
  • Maak zelf een campagne waarbij je klanten aanmoedigt om mee te doen. Dit kan zijn door een social media post te plaatsen of een video op te nemen. 
  • Laat zien dat je actief aan de slag gaat met de UGC die binnen komt. Mensen vinden het alleen maar leuk als ze meer bereik hebben op sociale media door dat een merk hun content deelt. Ook een reactie achterlaten doet wonderen.
  • Een andere optie is om er iets tegenover te plaatsen. Dit kan aan de hand van een wedstrijd op sociale media, maar je kan ook kortingscodes aanbieden of bij een aankoop een leuke incentive delen.
  • Stel je wil het echt op grote schaal inzetten, dan kan je aan de slag gaan met UGC creators. Dit zijn een soort van influencers die content maken van jouw producten. Op jouw vraag laten ze zichzelf wel of niet zien in beeld. Let er wel mee op dat dit dan al snel richting gesponsorde content gaat.

Hoe zorg je voor kwalitatieve UGC?

Uiteraard is niet alles wat we online voorbij zien komen even goed van kwaliteit. Als je niet echt samenwerkt met UGC creators, heb je hier helaas weinig invloed op. Je zal dan zelf moeten kijken welke content het waard is om opnieuw te delen op de socials van je merk. Zorg dat de content zo goed mogelijk aansluit bij je merkstrategie en tone of voice. 

Werk je wel samen met UGC creators, dan is dit uiteraard een heel ander verhaal. We raden dan aan om duidelijke richtlijnen op te stellen aan welke de content moet voldoen. Hoe beter de afspraken op voorhand, hoe beter de content zal zijn en hoe minder werk je hebt om het nog aan te passen. 

Vergeet de privacy niet

Als je werkt met beelden van anderen, is het belangrijk om de regels van de privacy na te leven. Hoe zorg je hier het beste voor?

  • Vraag om toestemming: het lijkt eenvoudig, maar het is een belangrijke stap die vaak wordt overgeslagen. Vraag gewoon toestemming aan de maker om zeker te zijn dat je de content mag gebruiken voor je eigen merk.
  • Verwijs naar de creator: zorg dat je altijd de credits geeft aan de persoon van wie de content is. Dit kan je doen door hen erin te taggen of te vernoemen.
  • Hou rekening met de voorkeuren van de maker: als je content van iemand anders deelt en je vraagt om toestemming, vraag dan ook meteen of je aanpassingen mag maken of niet. Stel de maker heeft dit liever niet, hou hier dan ook rekening mee.
  • Hou feedback in de gaten: heb je toch iets gerepost zonder het te vragen? Hou dan zeker de comments in de gaten. Het laatste wat je wil, is dat de fans van de maker massaal comments achter laten omdat je content hebt overgenomen. Zodra je merkt dat er negatieve commentaar op komt, denk dan twee keer na of het slim is om de content op je account te laten staan.
  • Wees transparant: hoe transparanter je bent online, hoe minder je in de problemen kan komen. 

Impact meten van user-generated content

Allemaal goed en wel, maar hoe weet je dan of user-generated content iets voor je bedrijf doet of niet? Er zijn een aantal KPI’s die je kan opvolgen om de impact te meten van UGC. 

Enerzijds zal het belangrijk zijn om te monitoren waar je bedrijf vernoemd wordt. Dit kan je doen aan de hand van verschillende tools zoals Google Alerts, BrandMentions en meer. Hierbij stel je gewoon in bij welke zoekwoorden je op de hoogte gehouden wil worden en de tool houdt voor jou alles in de gaten. 

Krijg je een melding, dan kan je eenvoudig gaan kijken of het iets is wat je als bedrijf opnieuw kan delen in de vorm van UGC. Dit bespaart je veel kostbare tijd die je anders zou spenderen aan het manueel bijhouden van merk vermeldingen.

Anderzijds is het ook belangrijk om bij te houden hoe de UGC die je als bedrijf deelt, presteert. Dit kan je op dezelfde manier opvolgen als je gewone social media posts opvolgt, namelijk met KPI’s zoals engagement, nieuwe volgers, bereik en meer. Stel je zet advertenties op met de user-generated content, dan kan je ook metrics als cpc en aantal verkopen bijhouden. 

Conclusie

User-generated content is een belangrijk onderdeel van de huidige content mix en zal in de toekomst alleen maar meer waarde krijgen. Hoe sneller je er als bedrijf op inzet, hoe makkelijker het zal zijn om voldoende en kwalitatieve UGC te verzamelen. 

Op zoek naar de juiste partner die je hierin kan ondersteunen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen, we helpen je graag verder. 

🎯 Hoe effectief is jouw contentstrategie?

Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner