Je hebt er misschien ooit al van gehoord, de term UGC. Het staat voor user-generated content en omvat alle vormen van content die gemaakt worden door ‘gewone mensen’ die niks te maken hebben met je merk. UGC wordt steeds belangrijker in de marketing om meer engagement, vertrouwen en authenticiteit op te bouwen voor je merk.
In dit artikel gaan we dieper in op UGC, wat het is en hoe je het optimaal kan inzetten voor je bedrijf en content marketing.
User-generated content staat voor alle content die gemaakt wordt door je klanten, volgers en andere onafhankelijke partijen. Het gaat hier niet om partnerships of influencer marketing, maar om gewone vermeldingen van je producten of diensten.
Een goed voorbeeld is iemand die een story plaatst van haar eten in een restaurant, waarin ze het restaurant tagt. Het restaurant krijgt hierdoor positieve zichtbaarheid op sociale media, zonder dat ze hier zelf iets voor hebben moeten doen (behalve lekker koken uiteraard).
UGC kan in verschillende vormen voorkomen, zoals social media posts, reviews en testimonials, video’s en meer.
UGC werkt goed en dat is te zien aan vele studies die er zijn gedaan. We zetten de voordelen graag even op een rijtje:
Wil je ook graag UGC zien over jouw merk? Dan kan je de volgende stappen volgen om mensen aan te sporen om user-generated content te maken.
Uiteraard is niet alles wat we online voorbij zien komen even goed van kwaliteit. Als je niet echt samenwerkt met UGC creators, heb je hier helaas weinig invloed op. Je zal dan zelf moeten kijken welke content het waard is om opnieuw te delen op de socials van je merk. Zorg dat de content zo goed mogelijk aansluit bij je merkstrategie en tone of voice.
Werk je wel samen met UGC creators, dan is dit uiteraard een heel ander verhaal. We raden dan aan om duidelijke richtlijnen op te stellen aan welke de content moet voldoen. Hoe beter de afspraken op voorhand, hoe beter de content zal zijn en hoe minder werk je hebt om het nog aan te passen.
Als je werkt met beelden van anderen, is het belangrijk om de regels van de privacy na te leven. Hoe zorg je hier het beste voor?
Allemaal goed en wel, maar hoe weet je dan of user-generated content iets voor je bedrijf doet of niet? Er zijn een aantal KPI’s die je kan opvolgen om de impact te meten van UGC.
Enerzijds zal het belangrijk zijn om te monitoren waar je bedrijf vernoemd wordt. Dit kan je doen aan de hand van verschillende tools zoals Google Alerts, BrandMentions en meer. Hierbij stel je gewoon in bij welke zoekwoorden je op de hoogte gehouden wil worden en de tool houdt voor jou alles in de gaten.
Krijg je een melding, dan kan je eenvoudig gaan kijken of het iets is wat je als bedrijf opnieuw kan delen in de vorm van UGC. Dit bespaart je veel kostbare tijd die je anders zou spenderen aan het manueel bijhouden van merk vermeldingen.
Anderzijds is het ook belangrijk om bij te houden hoe de UGC die je als bedrijf deelt, presteert. Dit kan je op dezelfde manier opvolgen als je gewone social media posts opvolgt, namelijk met KPI’s zoals engagement, nieuwe volgers, bereik en meer. Stel je zet advertenties op met de user-generated content, dan kan je ook metrics als cpc en aantal verkopen bijhouden.
User-generated content is een belangrijk onderdeel van de huidige content mix en zal in de toekomst alleen maar meer waarde krijgen. Hoe sneller je er als bedrijf op inzet, hoe makkelijker het zal zijn om voldoende en kwalitatieve UGC te verzamelen.
Op zoek naar de juiste partner die je hierin kan ondersteunen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen, we helpen je graag verder.
Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!