De ideale content mix anno 2024

Content mix anno 2024

Veel bedrijven worstelen met het bepalen van de juiste content mix om goed zichtbaar te zijn. Dat is niet gek, want de manier waarop mensen content consumeren en de soorten content die we interessant vinden, zijn de afgelopen jaren sterk veranderd. In dit artikel gaan we dieper in op de contentmix in 2024 en hoe je ervoor zorgt dat je content aanslaat bij je doelgroep.

Lees hier meer over de content trends in 2024

Waarom is een content mix belangrijk?

Een contentmix is een combinatie van verschillende soorten content die je naar buiten brengt voor je doelgroep. Deze mix bestaat uit vormen zoals blogs, social media posts, video’s, audiostukken en meer.

Door verschillende vormen te gebruiken, ben je zichtbaar op meerdere kanalen en kom je vaker in beeld bij je doelgroep. Dit zorgt voor herkenning.

Binnen je contentmix is het belangrijk om te variëren tussen informerende, servicegerichte, inspirerende en entertainende content. Zo kun je je doelgroep op verschillende momenten in de buyer journey aanspreken, zoals bijvoorbeeld:

  • Informerende content: helpt je doelgroep om meer te weten te komen over jouw bedrijf, producten of diensten. Denk aan blogs, whitepapers, infographics en e-books.
  • Servicegerichte content: helpt je doelgroep om problemen op te lossen of vragen te beantwoorden. Denk aan FAQ’s, how-to-video’s, tutorials en supportartikelen.
  • Inspirerende content: motiveert of zet je doelgroep aan tot actie. Denk aan case studies, testimonials, interviews en webinars.
  • Entertainende content: content die je doelgroep leuk vindt om te lezen, kijken of luisteren. Denk aan memes, video’s, podcasts en social media posts.


Door een mix van deze vormen te gebruiken, kun je je doelgroep op verschillende manieren bereiken en aanspreken. Wat is de basis combo die je in 2024 zeker nodig hebt?

Short form video

De eerste vorm van content die je anno 2024 niet meer kan overslaan, is short form video. Wil dat zeggen dat je als bedrijf op TikTok zichtbaar moet zijn? Ja, toch wel. Anders mis je niet alleen veel zichtbaarheid, maar ook veel kansen om vertrouwen op te bouwen met je doelgroep. Wist je dat de gemiddelde TikTok-gebruiker zo’n 95 minuten per dag spendeert aan de app?

Short form video wordt vaak herkend aan de verticale video’s die niet langer zijn dan 2 minuten. Volgens een onderzoek van Neil Patel zijn dit soort video’s ideaal om meer betrokkenheid te creëren en zijn ze ook de ideale teaser voor langere video’s zoals podcasts of interviews.

Tekstuele content

Video heeft zijn plaats in het hele verhaal, maar we mogen tekst ook niet vergeten. Diepgaande blogs, waardevolle social media posts en client cases blijven een vaste waarde om nieuwe klanten aan te trekken en over te halen om bij jou te kopen. 

Tekst zorgt er ook voor dat je website zichtbaar wordt in Google, dus sla het zeker niet over om goede webteksten te creëren. Anderzijds kunnen e-books en whitepapers een mooie instap zijn om meer leads binnen te halen.

User generated content

Hoe makkelijk is het als je volgers, klanten of ambassadeurs zelf content maken over jouw producten zonder dat jij hier iets voor hoeft te doen? Uiteraard kan je als bedrijf zelf aansporen op user generated content, maar als je een goed product hebt of goede diensten aanbiedt, gaat dit vaak vanzelf.

Probeer te tonen dat je dankbaar bent voor dit soort vermeldingen door de inhoud zelf opnieuw te delen. Dit zorgt er ook weer voor dat je zelf minder content moet maken. 

User generated content is een must anno 2024 omdat het enerzijds authentiek is en oprechte meningen toont, anderzijds omdat het communities opbouwt. Dat is wat je nodig hebt om van content naar sales te gaan.

Goede mailflow(s) met een lead database

Marketeers die verkondigen dat je geen website meer nodig hebt en dat je kan verkopen via sociale media hebben gelijk, maar zullen vroeg of laat tegen de lamp lopen. Je kan nog zo’n grote community hebben uitgebouwd online waar je steeds nieuwe klanten uit haalt, je bent het in één vingerknip kwijt als Instagram of LinkedIn er morgen mee stopt.

Own your data. Zorg dat je leads binnenhaalt via een website waarvan je de naam en het mailadres hebt. Alle data die binnenkomt via je website, is van jou. Koppel er dan nog enkele krachtige mailflows aan en je bent vertrokken. 

Als je niet op regelmatige basis van je laat horen als bedrijf, vergeten mensen dat je bestaat. Door het verzenden van gerichte communicatie via mail zorg je ervoor dat je verkoop niet stilvalt en dat je meer terugkerende klanten hebt dan nieuwe klanten.

Social media aanwezigheid

Anno 2024 is het toch wel aangeraden om aanwezig te zijn op sociale media. Je hoeft daarvoor niet alle kanalen in te zetten, maar zorg voor een logische aanpak. Bekijk waar je doelgroep aanwezig is en maak daar een profiel aan. Kies dan van al die kanalen welke 2, hooguit 3 je gaat onderhouden door er consistent op aanwezig te zijn. Op de andere accounts plaats je simpelweg een post dat ze je kunnen volgen op de accounts waar je actief bent.

Zo ben je overal zichtbaar als mensen je zoeken, maar hoef je niet overal actief te zijn. Dat is voor niemand haalbaar. Je kan de content van hierboven, zoals de short form video en user generated content makkelijk gebruiken als input voor je socials. 

Als je in 2024 optimaal wil inzetten op je content marketing, raden we aan in te zetten op deze content mix voor een optimaal resultaat. Uiteraard zijn er nog andere vormen van content die interessant zijn, maar dit is toch wel de basis. Wie hier hulp bij nodig heeft, feel free to message us.

🎯 Hoe effectief is jouw contentstrategie?

Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner