Al wie een website heeft, wil zijn bezoekers zo lang mogelijk op de website houden. Dit krijg je niet alleen voor elkaar met interessante en kwalitatieve content, maar ook door het verwerken van interactieve ervaringen om de gebruikersbetrokkenheid te verhogen. Wat is dit soort interactieve content en hoe kan je hier zelf mee aan de slag? We leggen het je graag uit.
Mis je juist kwalitatieve content? Laat ons je helpen!
Interactieve content is alle content op je website waar je bezoeker interactie mee kan aangaan. Het gaat dus om meer dan lezen, een video kijken of naar een audiofragment luisteren. De content daagt je bezoeker uit om een actie te ondernemen in ruil voor bijvoorbeeld informatie.
Denk hierbij aan het invullen van een quiz, het houden van een poll, het spelen van een klein spelletje of het zien van je producten in augmented reality.
Zie je nog niet helemaal voor je hoe dit uitgewerkt kan worden? Dan geven we je graag enkele voorbeelden.
Een quiz kan ideaal zijn om informatie te vergaren van de (potentiële) klant, maar helpt je klant ook om te sturen naar een juist product. Een goed voorbeeld hiervan is Paula’s Choice, waar ze op de homepagina een mini quiz hebben om je huidtype te ontdekken en je zo de juiste producten aan te kunnen raden.
Het ‘passen’ van een accessoire via een online tool is ook een interactieve manier om bezoekers te engageren. Bij Mister Spex bijvoorbeeld kan je online je bril passen dankzij augmented reality. Er bestaan ook websites waar je juwelen kan uitproberen.
Interactieve content biedt je heel wat voordelen, niet alleen om meer engagement te krijgen uit je bezoekers, maar ook om verkopen te stimuleren. Enkele andere voordelen zijn:
Bron: Outgrow
Hebben we je overtuigd om ermee aan de slag te gaan? Helemaal top! Dan geven we je graag een aantal tools mee die het je veel makkelijker maken om dit soort interactieve content te creëren en te integreren op je website.
Apester – Maakt het mogelijk om interactieve polls, quizzen en verhalen te maken, in te sluiten en te delen.
Ceros – Biedt een platform om interactieve en geanimeerde digitale inhoud te ontwerpen zonder codering.
ThingLink – Biedt tools om interactieve afbeeldingen, video’s en 360° virtuele rondleidingen te maken.
Ex.co – Bekend om de mogelijkheid om boeiende quizzen, polls en interactieve verhalen te maken.
H5P – Een open-source tool waarmee je interactieve HTML5-inhoud kunt maken, delen en hergebruiken.
Genially – Biedt de mogelijkheid om interactieve presentaties, infographics en andere boeiende inhoud te maken die kan worden verrijkt met animaties en interactiviteit.
Interact – Een tool gericht op het bouwen van interactieve quizzen die helpen bij het genereren van leads en betrokkenheid.
Zakeke – Voor het maken van virtuele try-on mogelijkheden voor accessoires, juwelen en kleding.
Uiteraard vormt AI hier een belangrijke rol om dit soort tools te creëren, maar je kan AI ook achteraf inzetten om de data die je hebt verzameld om te zetten in inzichten voor jezelf en je bedrijf.
Als je aan de slag gaat met interactieve content is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen engagement en informatie. Je wil uiteraard dat het interactieve luik zo goed mogelijk aansluit bij je doelgroep en hun wensen, zodat ze er ook echt actie ondernemen. We geven je graag enkele best practices mee om te zorgen dat je het maximale haalt uit de interactieve ervaringen.
Voel je het al kriebelen? Dat snappen we! Interactieve content is echt een leuke manier om je marketing verder te optimaliseren, professionaliseren en ondersteunen. Maak het aantrekkelijk en makkelijk toegankelijk voor je bezoekers en je zal er al snel de resultaten van ontdekken.
Mocht je hulp nodig hebben bij het maken van interactieve content, of content in het algemeen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!