boost je engagement

met interactieve content

Interactieve content voor meer engagement

Al wie een website heeft, wil zijn bezoekers zo lang mogelijk op de website houden. Dit krijg je niet alleen voor elkaar met interessante en kwalitatieve content, maar ook door het verwerken van interactieve ervaringen om de gebruikersbetrokkenheid te verhogen. Wat is dit soort interactieve content en hoe kan je hier zelf mee aan de slag? We leggen het je graag uit.

Mis je juist kwalitatieve content? Laat ons je helpen! 

 

Wat is interactieve content?

Interactieve content is alle content op je website waar je bezoeker interactie mee kan aangaan. Het gaat dus om meer dan lezen, een video kijken of naar een audiofragment luisteren. De content daagt je bezoeker uit om een actie te ondernemen in ruil voor bijvoorbeeld informatie.

Denk hierbij aan het invullen van een quiz, het houden van een poll, het spelen van een klein spelletje of het zien van je producten in augmented reality. 

Voorbeelden

Zie je nog niet helemaal voor je hoe dit uitgewerkt kan worden? Dan geven we je graag enkele voorbeelden.

Een quiz kan ideaal zijn om informatie te vergaren van de (potentiële) klant, maar helpt je klant ook om te sturen naar een juist product. Een goed voorbeeld hiervan is Paula’s Choice, waar ze op de homepagina een mini quiz hebben om je huidtype te ontdekken en je zo de juiste producten aan te kunnen raden.

Het ‘passen’ van een accessoire via een online tool is ook een interactieve manier om bezoekers te engageren. Bij Mister Spex bijvoorbeeld kan je online je bril passen dankzij augmented reality. Er bestaan ook websites waar je juwelen kan uitproberen. 

De voordelen van interactieve content

Interactieve content biedt je heel wat voordelen, niet alleen om meer engagement te krijgen uit je bezoekers, maar ook om verkopen te stimuleren. Enkele andere voordelen zijn:

  • Het gebruik van interactieve content staat echt nog in zijn kinderschoenen, dus als je hier nu al op inzet, onderscheid je je van je concurrenten
  • Je verbetert je conversie ratio. Interactieve content levert dubbel zoveel conversies op dan passieve content. 
  • Je verdubbelt het engagement op je website, wat er ook voor zorgt dat bezoekers gemiddeld veel langer op je website blijven hangen.
  • Interactieve content trekt 5x meer views dan statische content.
  • Je verzamelt heel veel informatie van je bezoekers, die je opnieuw kan gebruiken in andere content zoals FAQ’s of blogs. 
  • Als je het goed opzet, verzamel je ook relevante mailadressen. 
  • Je bezoekers voelen zich meer voldaan op je website, waardoor de kans groter is dat ze terugkeren
  • Interactieve content is leuker om te delen met anderen. Zo zien we dat de shareability rate van interactieve content zo’n 38% is, vergeleken met de 17% van statische content. 

Bron: Outgrow

Kies de juiste tools

Hebben we je overtuigd om ermee aan de slag te gaan? Helemaal top! Dan geven we je graag een aantal tools mee die het je veel makkelijker maken om dit soort interactieve content te creëren en te integreren op je website.

Apester – Maakt het mogelijk om interactieve polls, quizzen en verhalen te maken, in te sluiten en te delen.

Ceros – Biedt een platform om interactieve en geanimeerde digitale inhoud te ontwerpen zonder codering.

ThingLink – Biedt tools om interactieve afbeeldingen, video’s en 360° virtuele rondleidingen te maken.

Ex.co – Bekend om de mogelijkheid om boeiende quizzen, polls en interactieve verhalen te maken.

H5P – Een open-source tool waarmee je interactieve HTML5-inhoud kunt maken, delen en hergebruiken.

Genially – Biedt de mogelijkheid om interactieve presentaties, infographics en andere boeiende inhoud te maken die kan worden verrijkt met animaties en interactiviteit.

Interact – Een tool gericht op het bouwen van interactieve quizzen die helpen bij het genereren van leads en betrokkenheid.

Zakeke – Voor het maken van virtuele try-on mogelijkheden voor accessoires, juwelen en kleding. 

Uiteraard vormt AI hier een belangrijke rol om dit soort tools te creëren, maar je kan AI ook achteraf inzetten om de data die je hebt verzameld om te zetten in inzichten voor jezelf en je bedrijf. 

Hoe gebruik je interactieve tools optimaal?

Als je aan de slag gaat met interactieve content is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen engagement en informatie. Je wil uiteraard dat het interactieve luik zo goed mogelijk aansluit bij je doelgroep en hun wensen, zodat ze er ook echt actie ondernemen. We geven je graag enkele best practices mee om te zorgen dat je het maximale haalt uit de interactieve ervaringen. 

 

  1. Begrijp je doelgroep: zorg dat je weet welke problemen, uitdagingen en interesses je doelgroep heeft. Op die manier kan je content maken die het beste aansluit bij hun verwachtingen.
  2. De juiste vormgeving: het is belangrijk dat de interactieve content er professioneel uitziet, meegaat in je eigen branding en dat het goed werkt. Anders gaan bezoekers denken dat er iets niet klopt en durven ze het ook niet uit te proberen.
  3. Hou het eenvoudig: zorg dat je quiz niet meer dan 3 à 5 vragen bevat en dat je AR ervaring makkelijk te gebruiken is. Hoe moeilijker je het maakt, hoe minder bezoekers het ook gaan gebruiken. 
  4. Optimaliseer voor mobiel: we spenderen enorm veel tijd op onze telefoons, dus zorg dat je interactieve elementen net zo goed werken op mobiel als op de webversie van je website. 
  5. Gebruik visuele elementen: visuele elementen trekken niet alleen de aandacht naar je interactieve content, maar helpen je bezoekers ook door de content zelf. Gebruik de juiste foto’s, video’s, (info)graphics, maar zoek ook hier naar een juiste balans. 
  6. Test, test, test: test alles voordat je het online zwiert, maar kom er zelf ook regelmatig op terug om zeker te zijn dat alles blijft werken zoals het moet. 
  7. Meten is weten: zorg dat je van tevoren de KPI’s hebt bepaald – zoals pageviews, time on site, shares – die je wil opvolgen zodat je duidelijk de impact kan meten van de interactieve content. Merk je dat het resultaat niet is zoals je had gehoopt, durf dan ook zaken aan te passen en verder te optimaliseren.

Aan de slag met interactieve content

Voel je het al kriebelen? Dat snappen we! Interactieve content is echt een leuke manier om je marketing verder te optimaliseren, professionaliseren en ondersteunen. Maak het aantrekkelijk en makkelijk toegankelijk voor je bezoekers en je zal er al snel de resultaten van ontdekken. 

Mocht je hulp nodig hebben bij het maken van interactieve content, of content in het algemeen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen

🎯 Hoe effectief is jouw contentstrategie?

Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner