2025 staat voor de deur en dat betekent dat het tijd wordt om je marketing strategie aan te passen aan de nieuwste trends in content marketing. Maar zijn die wel zo nieuw? Als we Google doorzoeken naar de trends voor 2025, komen we eigenlijk op dezelfde zaken uit die we al minstens 2 à 3 jaar verkondigen: AI, video content, personalisatie en storytelling.
Voilà. We kunnen eigenlijk ons trendrapport van 2024 hier kopiëren en plakken. Maar daar heb je helemaal niks aan als iedereen op dezelfde trends blijft inzetten. Daarom hebben we dieper gegraven en een lijst met concrete tips opgebouwd waar je wel mee aan de slag kan.
Er is een belangrijke shift op komst, of misschien al gaande, die veel zal opschudden in de traditionele marketing die we nu kennen. As we speak wordt er een prototype getest van SearchGPT, een nieuw model gelanceerd door OpenAI waarmee je informatie kan opzoeken op het web.
SearchGPT gaat zoeken in verschillende websites om een antwoord te formuleren op de vraag die je hem of haar stelt. Waar ChatGPT nu Google al een beetje vervangt, zal SearchGPT dit waarschijnlijk nog meer gaan doen.
Wanneer de finale versie uitrolt naar het grote publiek, is op de dag van vandaag nog niet duidelijk, maar dat het een grote impact zal hebben, zien wij al wel. Goede, heldere, scanbare informatie op je website wordt enorm belangrijk, zodat SearchGPT zaken kan opzoeken. Denk maar aan SEO.
Onze reflectie: zijn advertenties in Google dan nog relevant? Bovendien hoorden we dat SearchGPT voornamelijk in Bing zal zoeken en minder in Google.
Allemaal prognoses uiteraard waarvan we nog niet weten hoe het precies zal lopen, maar wat we je wel mee kunnen geven om in 2025 te doen, is om te focussen op kwalitatieve content op je website die je organische zichtbaarheid zal verhogen. Bereid je voor om je afhankelijkheid van Google Ads voor websiteverkeer te minderen.
Het gebruik van AI kan je niet meer wegdenken in je marketing. Wij gebruiken het bijna dagelijks, maar eigenlijk nooit om echt content te creëren. Waar gebruiken we het dan wel voor?
Meer weten? Vraag een AI workshop aan voor je team!
Dat videocontent belangrijk is, hoeven we je hopelijk niet meer te vertellen. Hoe maak je in 2025 video’s waar mensen écht naar willen kijken? Door te werken aan heel sterke storytelling en je video’s op een cinematische manier op te bouwen.
Denk hierbij aan het maken van playlists, series en afleveringen, net zoals we die op Netflix of Disney+ zo leuk vinden. Mensen komen terug om de volgende aflevering van een serie te kijken.
Hoe ziet dit eruit voor een bedrijf? Dat kan heel uiteenlopend zijn, maar enkele voorbeelden die goed werken zijn:
Dit soort cinematische videocontent vraagt meer voorbereiding om te creëren en ook wat meer tijd. Stel je weet niet waar te beginnen, vraag dat aan ChatGPT om een script voor je uit te werken bijvoorbeeld.
We spraken er kort al over in één van de podcast afleveringen van Kruisbestuiving: de opkomst van employee generated content. Employee generated content houdt in dat je je werknemers zelf content laat maken op de werkvloer. Voorbeelden hiervan zijn een day in the life of een behind the scenes.
Het lijkt een rare manier om content te creëren, maar het zorgt voor een heel authentieke en oprechte kijk in je bedrijf. Zeker als je het vraagt aan jonge medewerkers, zal je veel leren over de manier waarop ze zelf graag content consumeren uit de content die ze voor je maken.
Bovendien werkt EGC niet alleen goed om nieuwe klanten binnen te halen, maar ook om je employer branding te versterken en kandidaten aan te werven. Iets om komend jaar eens uit te proberen dus!
Er is een groeiende groep in de maatschappij die social media beu is. Momenteel is deze groep nog beperkt, maar we zien wel dat deze ieder jaar groter wordt en zeker in 2025 zal het belangrijk zijn om hierbij stil te staan én op in te spelen.
Hoe uit zich dit? Op meerdere manieren, maar we gaan er twee belichten: de anti-influence beweging en de nood aan engagement in real life.
Op sociale media, voornamelijk op TikTok, is er een groeiende beweging van anti-influencers of de-influencers. Ze doen eigenlijk exact wat je denkt: zorgen dat je bepaalde producten niet koopt.
Het is een beweging die het vooral beu is dat influencers zo opzichtig hun status, luxe en alles wat daarmee gepaard gaat tonen op sociale media alsof het de normaalste zaak is. Op een random dinsdag een Chanel handtas unboxen bijvoorbeeld. Het uitgeven van veel geld, het kopen van enorm veel kleding en spullen die ze niet nodig hebben, wordt hierbij tegengewerkt. De de-influencers zijn er dan om je te laten weten dat je niet vier verschillende mascara’s nodig hebt of een haardroger van €500.
De trend speelt zich voornamelijk af in de beauty- en retailsector, maar kan zich nog verder verspreiden uiteraard.
Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Eigenlijk is het een gouden opportuniteit, tenzij je product écht heel erg slecht is (sorry, not sorry). Het is aan jou om te zorgen dat je product het waard is om aangekocht te worden, zodat het uit de handen blijft van de-influencers. De volgende technieken helpen je op weg:
Een andere opportuniteit die in 2025 belangrijk zal worden, zeker om te connecteren met de groep die social media beu begint te worden, is offline engagement. Dit zien we vooral in de vorm van toffe gimmicks of evenementen waar je je community op uit kan nodigen en IRL (in real life) kan connecteren.
Ook Out of Home Advertising is een mooie aanvulling in deze categorie, maar zorg wel dat je campagnes optimaal aansluiten bij je online efforts.
Offline engagement kan je achteraf ook weer promoten op je social media kanalen om een bepaalde vorm van FOMO (fear of missing out) te creëren bij de mensen die niet aanwezig waren.
Om de ‘anti’ vibe nog even door te trekken, belichten we graag nog twee trends die in 2024 al hier en daar zichtbaar waren, maar in 2025 nog meer zullen doorbreken: de anti-aesthetic en anti-branding trends.
De anti-aesthetic beweging gaat bewust in tegen de klassieke regels van visuele esthetiek. Het doel is om imperfectie, rauwheid en authenticiteit te omarmen in plaats van een onberispelijke of gestileerde uitstraling die tegenwoordig heel erg wordt nagestreefd op sociale media.
Hoe komt dit tot uiting?
Deze trend is vooral populair omdat het een tegenreactie is op de ‘always perfect’ Instagram-cultuur. Als bedrijf is dit natuurlijk heel erg interessant, omdat het je toelaat content te maken die meer focust op echtheid en authenticiteit en minder op looks. Tijd dus om je innerlijke perfectionist te testen!
Een leuk voorbeeld hiervan is trouwens Bol. Zij durven het aan om hun eigen huisstijl uit het raam te gooien en te testen met de gekste video’s die uiteindelijk heel goed blijken te werken. Neem gerust eens een kijkje op hun TikTok account.
De anti-branding beweging is een reactie op de overmatige nadruk op merkidentiteit, consistentie en branding-strategieën. Bedrijven die deze aanpak omarmen, kiezen bewust voor een minimalistische of niet-herkenbare merkstijl, zoals bijvoorbeeld MUJI.
Waar kan je anti-branding aan herkennen?
Het is vooral een mooie trend omdat het tegenwerkt tegen de constante reclame en sterke merk boodschappen (die content vermoeidheid opwekken) en juist focust op eenvoud en transparantie. Dit trekt uiteraard een bepaalde doelgroep aan, dus het is wel belangrijk om af te wegen of dit bij je bedrijf en doelgroep past of juist niet.
Een merk dat deze techniek heel recent nog maar heeft toegepast, en eigenlijk met enorm veel succes, is autobedrijf Jaguar. We waren stiekem het merk al wat vergeten, maar door een zeer atypische, minimalistische nieuwe branding, kwam Jaguar opnieuw in de spotlight terecht. Helaas wel met bakken kritiek, maar hé, negatieve zichtbaarheid is ook zichtbaarheid, toch?
Als laatste trend zien we dat connecteren met je doelgroep belangrijker wordt dan het meegeven van waarde. Er is al zoveel waardevolle content online, dat het moeilijk is om daar als bedrijf nog iets aan toe te voegen. Zeker iets wat nog niet verteld is.
Daarom verschuift de focus nu meer naar connectie. Connecteren met je doelgroep door bijvoorbeeld offline engagement of door hyperpersonalisatie in je marketing en content.
Hoe weet je dan wat je doelgroep nodig heeft? Die feedback haal je uit je community. We hebben het al een paar keer vermeld in dit artikel, maar het opbouwen van een community is belangrijker dan ooit. Mensen willen het gevoel hebben dat ze ergens bij horen. Voor jou is het een continue feedback loop die je dan weer kan toepassen in je content en marketing efforts. Een win-win dus!
Hopelijk heb je met dit trendrapport wél een concreet idee van de trends die in 2025 belangrijk worden. Om ze in een notendop samen te vatten: bereid je voor op SearchGPT, denk na over het maken van video series, zet je werknemers in, connecteer offline met je community en probeer één van de ‘anti’-trends uit om je concurrenten voor te zijn.
Heb je hulp nodig hierbij of weet je even niet wat je het beste implementeert voor jouw bedrijf? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!
Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!