Storytelling is al enkele jaren een buzzword in de marketing, maar het heeft ook wel degelijk zijn effectiviteit bewezen. Iedereen houdt ervan om verhalen te lezen – of voorgelezen te worden als kind – dus waarom zouden we dit dan niet toepassen in de marketing?
Door storytelling toe te passen in je content, zal je op een veel dieper niveau kunnen connecteren met je doelgroep omdat je een bepaalde emotie opwekt die zorgt voor verbinding. Hoe dit werkt en hoe je dit zelf kan toepassen, bespreken we in dit artikel.
Storytelling is het vertellen van een verhaal – over je bedrijf, producten of diensten – dat geloofwaardig is en relevant voor je doelgroep. Dit verhaal zal ervoor zorgen dat je doelgroep niet alleen informatie ontvangt, maar deze ook begrijpt, onthoudt en er een emotionele connectie door krijgt met je merk.
It’s all about psychology. Als we kijken naar de psychologie, zien we dat verhalen zorgen voor empathie en verbinding. Het maakt het makkelijker om je in iemand anders zijn schoenen te verplaatsen en zorgt voor een diepere relatie.
Aan de andere kant is het ook een manier om af te stappen van feiten en harde data, maar een merk juist te humaniseren. Zo kan je complexe boodschappen op een aantrekkelijke en makkelijk te begrijpen manier brengen. Een merk dat menselijk overkomt, zal beter benaderbaar zijn.
Uiteraard heb je bij storytelling goede verhalen nodig. Hoe worden deze dan opgebouwd? Aan de hand van de volgende vijf elementen:
Storytelling kan in elke vorm van media gebruikt worden, zolang je het maar wat aanpast aan de doelgroep en het formaat:
Het is belangrijk om de resultaten van je storytelling op te volgen, zodat je weet wat er aanslaat en wat niet. Hoe pak je dit het beste aan?
Definieer van tevoren je doelen en de metrics die je hiervoor wil opvolgen. Dit kan zijn het aantal views, als je wil dat een filmpje viraal gaat bijvoorbeeld. Maar zet je liever in op engagement, dan zullen metrics als comments en shares in de gaten moeten houden. Dit kan je doen in de analysetools van de kanalen zelf of in een verzamelende tool zoals Google Analytics.
Het is belangrijk om de resultaten in de gaten te blijven houden zodat je succesvolle storytelling kan definiëren en hierop verder kan bouwen.
Voor je aan de slag gaat met storytelling, geven we je nog graag deze tips mee:
Storytelling is een essentieel onderdeel om je (content) marketing kracht te geven en je doelgroep naar je bedrijf toe te trekken. Het is niet altijd even eenvoudig om dit goed in te zetten, maar probeer verschillende soorten storytelling om te kijken wat het beste werkt voor jouw producten of diensten en bouw hierop verder.
Heb je hulp nodig bij je storytelling of bij de uitwerking van een verhaal dat je in gedachten hebt? Aarzel dan niet om contact op te nemen, we helpen je graag verder!
Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!