Connecteren met je doelgroep

door middel van storytelling

Storytelling

Storytelling is al enkele jaren een buzzword in de marketing, maar het heeft ook wel degelijk zijn effectiviteit bewezen. Iedereen houdt ervan om verhalen te lezen – of voorgelezen te worden als kind – dus waarom zouden we dit dan niet toepassen in de marketing? 

Door storytelling toe te passen in je content, zal je op een veel dieper niveau kunnen connecteren met je doelgroep omdat je een bepaalde emotie opwekt die zorgt voor verbinding. Hoe dit werkt en hoe je dit zelf kan toepassen, bespreken we in dit artikel.

Lees hier hoe je de ideale content mix samenstelt

Wat is storytelling in marketing?

Storytelling is het vertellen van een verhaal – over je bedrijf, producten of diensten – dat geloofwaardig is en relevant voor je doelgroep. Dit verhaal zal ervoor zorgen dat je doelgroep niet alleen informatie ontvangt, maar deze ook begrijpt, onthoudt en er een emotionele connectie door krijgt met je merk. 

Waarom werkt het zo goed?

It’s all about psychology. Als we kijken naar de psychologie, zien we dat verhalen zorgen voor empathie en verbinding. Het maakt het makkelijker om je in iemand anders zijn schoenen te verplaatsen en zorgt voor een diepere relatie.

Aan de andere kant is het ook een manier om af te stappen van feiten en harde data, maar een merk juist te humaniseren. Zo kan je complexe boodschappen op een aantrekkelijke en makkelijk te begrijpen manier brengen. Een merk dat menselijk overkomt, zal beter benaderbaar zijn.

Elementen van een goed verhaal

Uiteraard heb je bij storytelling goede verhalen nodig. Hoe worden deze dan opgebouwd? Aan de hand van de volgende vijf elementen:

  1. Personen: je hebt steeds iemand die de hoofdrol speelt, ook wel de protagonist genoemd. In dit geval is dat jouw bedrijf, of jij in relatie tot je klant. Hoe ben jij de held in het verhaal voor je klant? 
  2. Plot: het plot is de reis die je maakt, de strijd die je uitvecht en waar je als held uitkomt. Dit is uiteraard wat lezers het meeste aanspreekt en waardoor ze zich verbonden zullen voelen. Kies dus een herkenbaar plot voor je doelgroep.
  3. Plaats: waar speelt het plot zich af? Dit kan in je bedrijf zijn, in je fabriek, maar kan ook bij een klant zijn of in een bepaald land.
  4. Proces: ga op zoek naar een proces waarmee je jouw product of dienst tot leven kan wekken. Iets wat tegenwoordig erg populair is, is het maken van een behind the scenes. Neem mensen mee in je keuken, zoals patissier Cedric Grolet dat zo goed kan in zijn TikTok filmpjes.
  5. Product (of dienst): je product of dienst komt uiteraard in je verhaal voor, maar leg er niet de nadruk op. Laat eerder het ‘waarom’ zien achter je product of dienst, of de geschiedenis ervan, omdat je hier meer emotie mee opwekt.

Technieken voor verschillende media

Storytelling kan in elke vorm van media gebruikt worden, zolang je het maar wat aanpast aan de doelgroep en het formaat:

  • Social Media: zoals hierboven genoemd (Cedric Grolet), is het filmen van een proces zoals het bakken van een taartje of het maken van een schilderij een grote hit op platformen als TikTok en Instagram reels. Een ander mooi voorbeeld van storytelling is Hidden Springs Flowers op TikTok waarin de eigenares haar reis laat zien als een bloemenkweker.  
  • Video’s: video’s zoals op YouTube zijn een heel mooi medium om storytelling in te verwerken. Denk maar aan het dagelijks vloggen wat zo razend populair is. Ook advertenties en campagnes kunnen hele mooie storytelling bevatten, zoals de reclame van Nike met Serena Williams. In een vrij eenvoudige video, brachten ze een enorm krachtig verhaal. 
  • Podcasts: podcasts zijn een zeer krachtig medium voor storytelling. Je kan het benaderen vanuit jezelf als ondernemer en je op die manier kwetsbaar opstellen, maar je kan ook een toffe invalshoek bedenken om een verhaal te vertellen over je producten of diensten.
  • Blogs en nieuwsbrieven: alle geschreven content leent zich uiteraard goed voor storytelling. Denk maar aan client cases, succesverhalen, je eigen reis als ondernemer, etc. 

Resultaten meten van storytelling

Het is belangrijk om de resultaten van je storytelling op te volgen, zodat je weet wat er aanslaat en wat niet. Hoe pak je dit het beste aan? 

Definieer van tevoren je doelen en de metrics die je hiervoor wil opvolgen. Dit kan zijn het aantal views, als je wil dat een filmpje viraal gaat bijvoorbeeld. Maar zet je liever in op engagement, dan zullen metrics als comments en shares in de gaten moeten houden. Dit kan je doen in de analysetools van de kanalen zelf of in een verzamelende tool zoals Google Analytics.

Het is belangrijk om de resultaten in de gaten te blijven houden zodat je succesvolle storytelling kan definiëren en hierop verder kan bouwen.

Tips voor de beste storytelling

Voor je aan de slag gaat met storytelling, geven we je nog graag deze tips mee:

  • Vertel een verhaal in plaats van droge feiten. Soms is het nodig om droge feiten te delen met je doelgroep, zoals de voedingswaarden in je energiereep bijvoorbeeld. Probeer dit echter steeds vanuit een verhaal te brengen. In dit geval kan je vertellen hoe jullie op de samenstelling zijn gekomen van de energiereep en waarom het voor jullie belangrijk is dat hij deze voedingswaarden bevat.
  • Vraag aan klanten of andere buitenstaanders hoe ze jouw bedrijf zien. Vaak zie je zelf niet meer waar de mogelijkheden liggen om een mooi verhaal te vertellen over je bedrijf. Als je dit echter aan een buitenstaander vraagt, zal je nieuwe inzichten krijgen, zoals een reden waarom een klant steeds bij je terugkomt of hoe je een klant hebt kunnen helpen.
  • Maak gebruik van voorbeelden. Als je gebruik maakt van voorbeelden, is het makkelijker voor de lezer of kijker om zich te verplaatsen in je verhaal en zich ermee te verbinden. 
  • Gebruik anekdotes. Anekdotes zijn een makkelijke manier om verhalen te kunnen vertellen, omdat je quotes kan gebruiken en verhalen van echte mensen. Hou deze dus ergens bij zodat je ze achteraf nog kan gebruiken.
  • Gebruik beeldspraak. Door het gebruik van beeldspraak, kunnen lezers zich veel makkelijker inleven in je verhaal. Het helpt mensen om iets voor te kunnen stellen, te kunnen voelen of te kunnen proeven. Bijvoorbeeld de warme sokken die je van de verwarming haalt om over je ijskoude voeten aan te trekken.

Conclusie

Storytelling is een essentieel onderdeel om je (content) marketing kracht te geven en je doelgroep naar je bedrijf toe te trekken. Het is niet altijd even eenvoudig om dit goed in te zetten, maar probeer verschillende soorten storytelling om te kijken wat het beste werkt voor jouw producten of diensten en bouw hierop verder.

Heb je hulp nodig bij je storytelling of bij de uitwerking van een verhaal dat je in gedachten hebt? Aarzel dan niet om contact op te nemen, we helpen je graag verder! 

🎯 Hoe effectief is jouw contentstrategie?

Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner