Je kent het vast wel. De typische december rush: je agenda zit propvol, klanten bellen non-stop en je sociale media die… euh, liggen even stil. Wie heeft daar nu tijd voor met de feestdagen in aantocht? Zelfs wie die maand toch moedig ten strijde trekt en posts met een ‘All I want for Christmas’ deuntje deelt, denkt: was ik hier maar eerder mee begonnen. Goed nieuws: je hoeft niet op een vallende ster te wachten om die wens te laten uitkomen. We vertellen je graag hoe jij in december stressvrij scoort met je kerstcontent.
Geloof het of niet, er zijn ontzettend veel redenen voor. Laten we beginnen met de drie belangrijkste:
Eens de herfst volop in het land is en de zon verdwijnt achter een pak dikke grijze wolken, beginnen veel mensen al van twinkelende kerstlichtjes te dromen. Jawel, ook een groot deel van jouw klanten. Ze beginnen hun wishlist samen te stellen, klikken er vrolijk op los om ideeën te sprokkelen voor de feestdagen of gaan stiekem al wat decoratie inslaan. Voor die klanten die graag goed voorbereid zijn, ben jij er vanaf nu ook!
Wil je graag gevonden worden tijdens de drukke decemberperiode? Dan is nú het moment om volop op je SEO in te zetten. Die blogpost of websitetekst die je vandaag schrijft, staat (zelfs met het nodige vleugje kerstmagie) niet morgen al bovenaan in de zoekmachines. Gun je content de tijd om steeds hoger te ranken.
En dat weten we omdat we het elk jaar opnieuw zien: bedrijven die pas in december starten met hun kerstcontent. Ondertussen ben jij jouw klanten al wekenlang aan het inspireren en warm maken. Drie keer raden wie beter gaat scoren?
Je dacht dat we er al waren, niet? 😉 Nee hoor, we zijn nog maar net opgewarmd! De lijst met voordelen om al in oktober aan je kerstcontent te denken is bijna net zo lang als Santa’s ‘naughty or nice list’.
Zonder die deadlines die in december in je nek hijgen, ben je als ondernemer simpelweg veel creatiever. Je hebt tijd om te brainstormen en na te denken over storytelling zonder snel-snel iets online te moeten gooien. Je kan beginnen met spannende teasers, daarna inspireren met handige tips en later een leuke actie delen. Zo neem je klanten rustig bij de hand, zonder dat je plots een lawine aan kerstcontent in hun gezicht gooit.
Geloof ons maar: fotografen, videomakers en marketeers hebben hun handen vol in december. Dan nog een plekje bemachtigen, is een beetje als zonder reservatie bij het Hof van Cleve gaan aankloppen voor een kerstdiner. Kleine kans dat er nog een plekje vrij is.
Waarom zou je jezelf zo’n hoge bloeddruk bezorgen tijdens de feestdagen (tenzij het van de veel te lekkere kroketjes is natuurlijk)? Zoek een lekker flesje bubbels en een aangenaam kerstmuziekje uit en geniet van het besef dat al jouw content voor deze dagen helemaal klaarstaat. Jij kan je volledig focussen op tijd met je familie en vrienden.
Wie vroeger kerstcontent deelt, plukt daar ook vroeger de (rode) vruchten van. Je spreekt niet alleen de last-minute shoppers aan, maar ook de enthousiastelingen die stiekem begin november hun kerstboom al hebben staan. We don’t judge.
December is over het algemeen een dure maand. Drukwerk, advertenties en leveranciers zijn in oktober een stuk goedkoper. Naast stress bespaar je jezelf dus ook heel wat extra kosten.
Van marketing tot verkoop: als je kerstcontent in oktober al ingepland wordt, weet iedereen wat er van hem verwacht wordt. Zo kan je je campagnes naadloos op elkaar afstemmen. En is een fijne, stressvrije sfeer op de werkvloer niet mooi in lijn met de geest van Kerstmis?
Klaar om de handen uit de mouwen te steken? Dankzij onze tips hoeft kerstcontent maken helemaal geen moeilijk klusje te zijn.
Tip 1: Stel een duidelijke contentkalender op
Plan alvast vooruit: je campagnes, posts, mails… Zo zie je snel waar je nog gaten hebt en hoe je die op een leuke manier kan opvullen.
Tip 2: Durf recyclen
We zeiden het al eerder: content hergebruiken levert je meer op. Die populaire blog of post van vorig jaar? Giet hem in een nieuw (winter)jasje en jij hebt een gloednieuwe carrousel, reel, nieuwsbrief om te delen. Schrappen wat niet past.
Tip 3: Denk in subthema’s
Het thema? Kerst natuurlijk! Maar denk gerust ook in subthema’s zoals: cadeautips, feestinspiratie, kerstrecepten, decoratie en behind-the-scenes. Zo wissel je af en blijven je klanten geboeid.
Alvast een vroeg kerstcadeautje van ons voor jou: je hoeft het niet allemaal alleen te doen! Speciaal voor de meest feestelijke periode van het jaar slaan The Content Hive en Studio Steenhuize de handen in elkaar.
Eveline Boone kruipt achter de lens om in de meest sfeervolle kerststudio van het land jouw producten of diensten te laten schitteren. Eveline Hagenbeek vertaalt die beelden op haar beurt naar een concreet actieplan en kant-en-klare social media posts.
Het enige dat jij daarna nog hoeft te doen? Klinken op het resultaat!
Vanaf 1 oktober 2025 gooit onze kerststudio zijn deuren open voor jouw magische branding shoot.
Denk: pure winterse gezelligheid met véél verschillende settings. Kerstbomen, een cozy bed met lichtjes, een keukensetting met gingerbread koekjes of zelfs een vuurschaal in de openlucht met warme chocolademelk.
Alles om jouw kerstcontent onweerstaanbaar te maken.