Employee Generated Content

zijn jouw werknemers de ultieme content creators?

Employee generated content

De dag van vandaag lijken klanten sneller te scrollen dan hun eigen schaduw. Geen wonder dat bedrijven volop inzetten op EGC of Employee Generated Content. Het zijn namelijk de oprechte verhalen en eerlijke reviews die online de aandacht vastgrijpen en die jouw bedrijf de extra zichtbaarheid geven waar je op hoopte. En wie kent jouw bedrijf nu echt vanbinnen én vanbuiten? Juist, je eigen werknemers!

Wat is EGC of Employee Generated Content?

Zoals de term al laat vermoeden, staat EGC of Employee Generated Content voor alle content die jouw eigen werknemers maken en delen. Van grappige behind the scenes tot een inspirerende day in the life. Werknemers worden steeds vaker het gezicht van hun bedrijf.

Vroeger zag je dat vooral op LinkedIn, maar tegenwoordig is die content duidelijk aan een online veroveringstocht bezig. Instagram, TikTok en YouTube… Het speelveld van EGC of Employee Generated Content kent geen grenzen meer. 

En het beste nieuws? Dat komt met een heleboel voordelen!

De voordelen van EGC

Het belangrijkste voordeel van EGC of Employee Generated Content is de authenticiteit. Er wordt een persoonlijk beeld geschetst van jouw bedrijf door de mensen die het als geen ander kennen. Daardoor komt deze content veel geloofwaardiger over.

Verder durven grote advertentiecampagnes veel marketingbudget opslorpen. Door je eigen werknemers als content creators in te schakelen, vallen heel wat kosten weg. Minder geld, meer impact? Wij zijn fan.

Jouw bedrijf krijgt ook een duidelijk gezicht: dat van je eigen werknemers. De content die gedeeld wordt, is dan ook heel transparant. Wie werkt er bij jullie? Hoe ziet een werkdag er precies uit? Wat is de sfeer op de werkvloer? Het gaat hierbij veel meer over de bedrijfscultuur dan over het product zelf. 

Eigenlijk is dit soort content dus een fijne manier om online vertrouwen te winnen. En laat dat net bij maar liefst 81% van de consumenten de doorslaggevende factor zijn in de beslissing of ze iets aankopen of niet.

Bovendien is het niet alleen makkelijker om consumenten te overtuigen, maar ook toekomstige werknemers. Dankzij EGC bouw je aan een sterk employer brand wat op lange termijn zijn vruchten zeker zal afwerpen.

Hoe start je met EGC?

Natuurlijk wil je je werknemers niet verplichten om content te maken en delen. De hele kracht schuilt namelijk net in de authenticiteit ervan. Wat je als werkgever dan wel kan doen? Een klimaat creëren waarin je het aanmoedigt en stimuleert. We vertellen je graag hoe je dat precies doet:  

  1. Creëer een positieve sfeer: Als werknemers zich veilig en gewaardeerd voelen, zullen ze sneller spontane content op de werkvloer maken. Moedig hen aan om dit te doen, zonder angst voor negatieve gevolgen.
  2. Kies de juiste werknemers: Niet iedereen zal staan springen om ook tijdens de werkuren content te maken en delen. Kijk wie al actief is op sociale media en wie misschien zelfs al af en toe iets over het bedrijf deelt.
  3. Vertel meer over het bedrijf: Ga dieper in op de tone of voice en branding van jullie bedrijf, zodat werknemers weten welke content heel leuk zou zijn. Dit voorkomt later mogelijke misverstanden. Al blijft authenticiteit wel het belangrijkste. Blijf weg van te veel regels waarbij werknemers het gevoel krijgen dat dit een extra ‘taak’ is.
  4. Maak het eenvoudig: De leukste content is vaak heel eenvoudig te maken en toegankelijk om te delen. Je zou een interne blogomgeving kunnen voorzien, of bewerkingssoftware of sociale media templates. Hoe makkelijker het wordt om content te maken en delen, hoe sneller werknemers het zullen doen.
  5. Toon je dankbaarheid: Laat vooral merken dat je het waardeert wanneer werknemers content maken en delen. Dat kan met een complimentje of een interne shout-out. Of waarom niet eens een leuke traktatie zoals gratis pizza of een ijsje onder de lunchpauze? Dan kan ook daar weer een leuke post over gemaakt worden 😉


Wanneer werknemers zich goed voelen op de werkplek, zullen ze automatisch gemotiveerder zijn om het bedrijf te helpen groeien. Wat van EGC een heel leuke manier maakt om op een natuurlijke manier meer zichtbaarheid te creëren.

Nog meer weten over Employee Generated Content?

Heb jij even geluk! In onze Kruisbestuiving podcastaflevering vertelt Britt De Roy honderduit over EGC en andere content strategieën. Laat je onderdompelen in de laatste updates in social media land.

Overtuigd van de kracht van Employee Generated Content? Maar geen idee waar te beginnen? Geen nood! Wij hebben specifieke opleidingen voor bedrijven, zodat je hiermee vlot aan de slag kan gaan. Zo maken we samen van jouw werknemers de allerbeste content creators!

🎯 Hoe effectief is jouw contentstrategie?

Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner