Social media is niet meer weg te denken uit de marketing mix en als je hier nog niet op inzet als bedrijf, loop je veel zichtbaarheid mis. We spenderen gemiddeld zo’n 1,5 uur per dag op sociale mediakanalen, dus waarom zou je daar dan niet op inzetten voor je organisatie?
Is het tijd om hier verandering in te brengen, maar weet je niet of je een intern team moet uitbouwen of beter een externe partij inschakelt om het van je over te nemen? Dan is dit het artikel dat je even moet doornemen.
We leggen je de voor- en nadelen van beide mogelijkheden graag uit, zodat jij kan bepalen wat de beste optie is voor jouw bedrijf.
Social mediabeheer omvat alles van het maken, publiceren, analyseren en opvolgen van social media kanalen als Instagram, Facebook, LinkedIn en meer. Het lijkt een makkelijke taak, maar omvat meer werk dan je denkt.
Je hebt enerzijds strategisch inzicht nodig om het op de juiste manier aan te pakken, maar moet ook overweg kunnen met copywriting, vormgeving, videografie, montage en meer om het tot een goed einde te brengen. Je wil uiteraard dat de tijd die je erin steekt, goede resultaten oplevert, niet?
Hou dit dus zeker in gedachten terwijl wij voor je de plus- en minpunten opsommen.
We hebben het wel over een team, maar dit hoeft uiteraard geen groot team te zijn. Denk aan een social media manager, vormgever en videograaf bijvoorbeeld. Hou er rekening mee dat je nooit alles in één persoon zal kunnen vinden.
De voordelen van het uitbouwen van een intern team:
Uiteraard komt een intern social media team ook met zijn uitdagingen. De war on talent zorgt ervoor dat écht goede creatieve profielen moeilijk te vinden zijn. Je moet ze bovendien ook nog zien te behouden. Ga je voor junior profielen, dan komt er heel wat opleiding bij kijken, wat ook de nodige tijd kost. Zoals we al zeiden, zal je op zoek moeten gaan naar meerdere profielen om een degelijk social media team op te zetten, wat ook een stevige personeelskost met zich meebrengt.
Kies je liever om samen te werken met een externe partner voor je social media, zoals een gespecialiseerd bureau of enkele freelancers, dan komt dat met de volgende voordelen:
Hou er wel rekening mee dat je zelf ook wat tijd zal moeten investeren in een eerste intake en briefing om de externe partij aan de slag te zetten en de bedrijfswaarden mee te geven. Bovendien kunnen de kosten hier ook snel oplopen als het gaat om een intensieve samenwerking met veel content creatie.
Afhankelijk van de grootte van je bedrijf en budget, de doelen die je hebt met sociale media en je eigen kennis, is de ene optie al beter geschikt dan de andere.
Ons advies?
Bouw een intern team uit als je
Kies voor een externe partner als je
Vaak zien we dat het geen of-of situatie is, maar dat een én-én vorm het beste werkt. Denk aan een interne content marketeer die verantwoordelijk is voor de dagelijkse contentplanning en interacties, terwijl je een extern bureau inzet voor strategische ondersteuning, campagnes en content creatie. Deze hybride aanpak zorgt voor een consistente zichtbaarheid die hoog is van kwaliteit, terwijl je toch overleg blijft hebben met een interne medewerker die oog heeft voor de tone of voice en bedrijfswaarden.
Of je nu kiest voor een intern team, een externe partner of een combinatie van beide: het belangrijkste is dat je social media professioneel beheerd wordt. Deze kanalen zijn immers het visitekaartje van je merk.
Bij The Content Hive helpen we bedrijven zoals dat van jou om een efficiënte en creatieve aanpak te vinden, of je nu ondersteuning zoekt voor de lange termijn of tijdelijke versterking nodig hebt. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op en ontdek hoe we samen je social media naar een hoger niveau kunnen tillen!
Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!