‘SEO? Is dat niet heel erg 2024?’
Nou… nee en ja.
De wereld van SEO of zoekmachineoptimalisatie is constant in beweging. Dat komt omdat ons zoekgedrag, en zeker dat van jongeren, dat ook is. Voor 2025 zien we dankzij TikTok en AI duidelijk twee nieuwe vormen van SEO ten tonele verschijnen. Welkom SMO en GEO! We vertellen je in deze blog graag wat die nieuwe vormen van SEO nu precies inhouden én hoe jij er actief mee aan de slag kan gaan. Want online zichtbaar zijn? Dat blijft ook in de toekomst onmisbaar als ondernemer.
Zoals je aan de afkortingen SMO en GEO al kan afleiden, ziet SEO in 2025 er een tikkeltje anders uit. Net zoals die ene jeugdvriend die je jaren niet meer gesproken hebt en die nu flitsend en met een nieuwe look op het feestje verschijnt. Online zichtbaar zijn doe je vanaf nu niet enkel meer in zoekmachines zoals Google, maar ook op TikTok en via AI.
Gen Z en TikTok, twee handen op één buik. Jongeren gebruiken sociale media steeds vaker als zoekmachine in plaats van Google. Dit fenomeen is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Statistieken tonen bijvoorbeeld aan dat 40% van de jongeren (18-24 jaar) TikTok of Instagram gebruikt in plaats van Google Search. Daarbij zijn ze voornamelijk op zoek naar snelle en visuele antwoorden.
GEO is kort voor Generative Engine Optimization. Meer en meer mensen stellen hun vragen rechtstreeks aan AI-systemen zoals ChatGPT, Bing Chat en Gemini. Volgens recente cijfers verwerkt ChatGPT dagelijks meer dan 1 miljard berichten van gebruikers wereldwijd. Geen wonder dat AI het speelveld van SEO daarmee ingrijpend verandert.
Tijd voor actie! Hoe zet je nu precies in op die nieuwe vormen van SEO? We lijsten hieronder de 5 belangrijkste actiepunten voor je op.
Gebruik zoekwoorden in je gebruikersnaam en bio en plaats een linkje naar je website of andere socials als call-to-action. En pin je beste SEO-geoptimaliseerde video’s bovenaan je profiel.
Zo wed je meteen op twee paarden: je profiel wordt beter getoond op TikTok zelf, maar ook in traditionele zoekmachines zoals Google.
Gebruikers van sociale media zijn voornamelijk op zoek naar persoonlijke verhalen en ervaringen. Employee Generated Content (EGC) waarbij medewerkers authentieke content delen, werkt beter dan traditionele, corporate storytelling. De menselijke factor wint.
Bye bye, tijdperk waarin zoekwoorden enkel in geschreven teksten verschenen. De toekomst houdt van video. Dat weten je favoriete AI-tools ook. Daarom letten ze steeds vaker op gesproken woorden en koppelen die aan zoekopdrachten.
Gebruik je zoekwoorden dus niet enkel in je captions of hashtags, maar ook in je video’s zelf. Zeg je zoekwoorden hardop in je video (bijvoorbeeld ‘Dit is de ultieme hack voor…), en gebruik auto-captions of voeg handmatig ondertitels toe. Wil je niet zelf spreken in je video? Dan kan je bijvoorbeeld een voice-over gebruiken die je zoekwoorden uitspreekt.
Met de opkomst van slimme assistenten zoals Siri en Alexa groeit de populariteit van voice search. Het verschil met vroeger? Zoekopdrachten worden langer, zijn natuurlijker geformuleerd en meer conversatiegericht. Ook gebruikers van AI en TikTok stellen vaak vragen in spreektaal.
Speel daarop in door duidelijke en beknopte antwoorden te bieden.
Een golden oldie in een nieuw jasje. Structuur is altijd al belangrijk geweest voor SEO. Denk bijvoorbeeld aan teksten met duidelijke koppen en paragrafen. Maar ook AI-gebaseerde zoekmachines vertrouwen op gestructureerde data om webpagina’s beter te begrijpen.
Voeg een schema markup toe voor je FAQ’s, How-To’s, producten en recensies. Daarvoor kan je bijvoorbeeld een plugin zoals Rank Math of Yoast SEO Premium gebruiken, of Google Tag Manager.
We zien een duidelijke verandering in zoekgedrag. Google is niet echt van de kroon gestoten, maar moet zijn koninkrijk vanaf nu wel delen met nieuwe spelers zoals TikTok en AI-tools. Dit vraagt om een nieuwe SEO-aanpak waarbij visuele content, langere zoekwoorden en conversatiegerichte zoekopdrachten een steeds grotere rol spelen. Door hier slim op in te spelen, zet je in op maximale online zichtbaarheid.
Voel je even wat stress opborrelen omdat je nog helemaal niet mee bent met deze nieuwe trends? Geen probleem! Contacteer ons gerust en dan bekijken we samen welke eerste stap het beste voor je is.
Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!