Herinner je je nog de tijd waarin elke foto op Instagram dezelfde blauworanje filter had?
Of toen IGTV hét nieuwe YouTube-alternatief moest worden? En die eindeloze hashtagwolken onder elk bericht (kuch #instagood kuch #picoftheday)? Of recenter: de horizontale video’s op Instagram die plots overal opduiken. Jep, we hebben het allemaal voorbij zien komen. Geen wonder dat alle trends op sociale media bijhouden bijna een fulltime job is. En eerlijk? Soms heb je als ondernemer wel wat anders te doen.
Dus… moet je nu écht elke trend volgen? Of zijn er slimmere manieren om zichtbaar te zijn, klanten te bereiken en je bedrijf te laten groeien? We vertellen het je graag!
Plots is ze daar: je wordt wakker, rekt je uit, opent je sociale media en… ontsnapt er niet meer aan. Mensen die er duizenden views mee aantikken. Die ene geduchte concurrent die meteen mee op de kar is gesprongen. En plots slaat de angst toe: Jij bent de boot aan het missen!
Maar is dat eigenlijk wel zo?
Natuurlijk is het ontzettend verleidelijk. Het vooruitzicht van al die mogelijke views laat elk marketinghart plots sneller slaan. Maar, kleine reality check, bereik is niet hetzelfde als resultaat. Je kan duizenden views op sociale media hebben en toch geen nieuwe klanten.
Trendhoppen is zelden duurzaam. Meer nog, de meeste trends zijn als die ene sugar rush na te veel energiedrankjes. Heel even voel je een immense kick, om daarna weer in een dipje te belanden.
Hoe komt dat eigenlijk?
Eenvoudig gezegd: omdat veel trends draaien om de vorm, niet de inhoud. Vandaag is het een horizontale video, gisteren was het een danspasje, morgen misschien een heel nieuw kleurschema.
Ze zijn vluchtig, continue veranderend en voegen heel vaak niks toe aan jouw merkverhaal. De ene dag ben je ‘hot’, de volgende scrolt iedereen alweer verder.
Om jouw merkverhaal te vertellen en het de aandacht te geven die het nodig heeft, heb je een sterk fundament nodig, namelijk: een goede sociale media strategie.
Dat betekent trouwens niet dat je vanaf nu elke trend automatisch links moet laten liggen. Soms is een trend namelijk perfect te combineren met je merkidentiteit of visie. Dan is het geen hype, maar net een leuk haakje.
Enkele voorbeelden:
Conclusie: gebruik een trend alleen als hij iets toevoegt aan het verhaal van je bedrijf. Niet omdat je bang bent om iets te missen.
Wil je echt impact maken met je content? Verschuif je aandacht dan van de vluchtige trends naar de structurele verschuivingen in sociale media gedrag:
Als bedrijf wil je dus eigenlijk vooral weten hoe je doelgroep sociale media gebruikt, wat ze daar zoeken en waar ze hun tijd besteden. Dat levert je een pak meer op dan de zoveelste trend klakkeloos te kopiëren.
Onze gouden tip: gebruik trends om je eigen strategie te versterken, niet als pleister op de toch al zwakke contentwonde.
Natuurlijk helpen je we heel graag op de goede weg dankzij een sterke content strategie. Zodat jij perfect weet waar jouw bedrijf slim kan op inspelen op sociale media, en wat dan weer puur tijdsverlies is.
Stuur ons gerust een berichtje voor meer info! Wij helpen je aan content die je bedrijf laat groeien, zelfs als de volgende trend alweer voorbij gewaaid is 😉