moet je elke trend op sociale media volgen?

Ontdek wat wél werkt

Trend hoppen in de marketing

Herinner je je nog de tijd waarin elke foto op Instagram dezelfde blauworanje filter had?
Of toen IGTV hét nieuwe YouTube-alternatief moest worden? En die eindeloze hashtagwolken onder elk bericht (kuch #instagood kuch #picoftheday)? Of recenter: de horizontale video’s op Instagram die plots overal opduiken. Jep, we hebben het allemaal voorbij zien komen. Geen wonder dat alle trends op sociale media bijhouden bijna een fulltime job is. En eerlijk? Soms heb je als ondernemer wel wat anders te doen.

Dus… moet je nu écht elke trend volgen? Of zijn er slimmere manieren om zichtbaar te zijn, klanten te bereiken en je bedrijf te laten groeien? We vertellen het je graag!

De verleidelijke hype: weerstaan of niet?

Plots is ze daar: je wordt wakker, rekt je uit, opent je sociale media en… ontsnapt er niet meer aan. Mensen die er duizenden views mee aantikken. Die ene geduchte concurrent die meteen mee op de kar is gesprongen. En plots slaat de angst toe: Jij bent de boot aan het missen!

Maar is dat eigenlijk wel zo?

Natuurlijk is het ontzettend verleidelijk. Het vooruitzicht van al die mogelijke views laat elk marketinghart plots sneller slaan. Maar, kleine reality check, bereik is niet hetzelfde als resultaat. Je kan duizenden views op sociale media hebben en toch geen nieuwe klanten.  

Waarom leveren de meeste trends niks op?

Trendhoppen is zelden duurzaam. Meer nog, de meeste trends zijn als die ene sugar rush na te veel energiedrankjes. Heel even voel je een immense kick, om daarna weer in een dipje te belanden.

Hoe komt dat eigenlijk?

Eenvoudig gezegd: omdat veel trends draaien om de vorm, niet de inhoud. Vandaag is het een horizontale video, gisteren was het een danspasje, morgen misschien een heel nieuw kleurschema.

Ze zijn vluchtig, continue veranderend en voegen heel vaak niks toe aan jouw merkverhaal. De ene dag ben je ‘hot’, de volgende scrolt iedereen alweer verder.

Wat heb je dan wel nodig?

Om jouw merkverhaal te vertellen en het de aandacht te geven die het nodig heeft, heb je een sterk fundament nodig, namelijk: een goede sociale media strategie.

Dat betekent trouwens niet dat je vanaf nu elke trend automatisch links moet laten liggen. Soms is een trend namelijk perfect te combineren met je merkidentiteit of visie. Dan is het geen hype, maar net een leuk haakje.

Enkele voorbeelden:

  • Een dansje doen omdat iedereen het doet? Meh. Tenzij je een dansschool bent of ritme in je merk-DNA hebt, zouden we die voorbij laten gaan. Ben je daarentegen een fitnessmerk met de missie mensen in beweging te brengen? Doen!
  • Inside jokes die enkel Gen Z snapt? Top als je een jonge doelgroep hebt! Is dat helemaal niet het geval? Dan vermijd je beter het meelevende ‘aah kijk nou, ze proberen ook hip te doen’ hoofdschudden bij je volgers.

 

Conclusie: gebruik een trend alleen als hij iets toevoegt aan het verhaal van je bedrijf. Niet omdat je bang bent om iets te missen.

Focus op verschuivingen in plaats van trends

Wil je echt impact maken met je content? Verschuif je aandacht dan van de vluchtige trends naar de structurele verschuivingen in sociale media gedrag:

  • Hoe gebruiken mensen sociale media? Zijn ze plots vaker te vinden op TikTok? Hoe scrollen ze op Facebook?
  • Wat zoeken ze? Gaan ze op zoek naar authentieke verhalen? Herkenbaarheid? Welke zoekwoorden geven ze in?
  • Waar besteden ze hun tijd aan? Zijn dat voornamelijk korte video’s? Of zitten ze in een community waarmee ze zich verbonden voelen?

 

Als bedrijf wil je dus eigenlijk vooral weten hoe je doelgroep sociale media gebruikt, wat ze daar zoeken en waar ze hun tijd besteden. Dat levert je een pak meer op dan de zoveelste trend klakkeloos te kopiëren.

Onze gouden tip: gebruik trends om je eigen strategie te versterken, niet als pleister op de toch al zwakke contentwonde.

Weten hoe je dat doet?

Natuurlijk helpen je we heel graag op de goede weg dankzij een sterke content strategie. Zodat jij perfect weet waar jouw bedrijf slim kan op inspelen op sociale media, en wat dan weer puur tijdsverlies is.

Stuur ons gerust een berichtje voor meer info! Wij helpen je aan content die je bedrijf laat groeien, zelfs als de volgende trend alweer voorbij gewaaid is 😉

WordPress Cookie Plugin door Real Cookie Banner