aflevering #7

40 E-mailcampagnes voor 40 sectoren

In deze aflevering geef ik je tal van tips om e-mailflows en marketing automation op te zetten voor jouw bedrijf om meer inkomsten te genereren.

Welkom bij aflevering 7 van Kruisbestuiving. Vandaag wil ik jullie overtuigen dat elk bedrijf baat heeft bij e-mailmarketing. Ik heb hier een lijst voor me liggen van 40 soorten bedrijven, 40 soorten zelfstandigen, waarvoor ik voor iedereen een vorm van e-mailmarketing/nieuwsbrief heb bedacht. Om uit te kunnen sturen naar klanten, niet klanten, oude klanten, om extra sales binnen te krijgen. Dus moest je geïnteresseerd zijn in wat het voor jou kan betekenen om e-mailmarketing op te starten, luister dan zeker even mee.

Zoals ik dus al zei, heb ik een lijstje liggen met 40 zelfstandigen, een lijstje van 40 verschillende beroepen eigenlijk, waarvoor ik heb nagedacht hoe kunnen zij aan de hand van e-mailmarketing extra sales genereren.

Wat versta ik onder e-mailmarketing? E-mailmarketing vind ik eigenlijk alles wat te maken heeft met het uitsturen van e-mails. Dat kan een nieuwsbrief zijn, maar dat kunnen ook echt funnels zijn die je opzet die automatisch verlopen. Dus echt marketing automation, waar je eigenlijk zelf aan de hand van je CRM systeem en details die je invult over je klanten, extra mails kan gaan sturen, automatische mails kan uitsturen, die ervoor gaan zorgen dat jouw klanten geïnteresseerd blijven en eventueel zelfs extra dingen bij jou kopen of diensten bij je afnemen.

Goed, laten we ermee starten. Het is een hele lijst, dus ik weet niet hoe lang ik hiermee bezig ga zijn, maar ik wil ze wel allemaal met jou delen.

Als eerste heb ik opgeschreven de loodgieter. De loodgieter lijkt mij super makkelijk om marketing automation op in te zetten, omdat je daar een terugkerende service kan aanbieden, namelijk het CV ketelonderhoud. Dit is volgens mij nodig om de twee jaar. Dus als je je klanten, bijvoorbeeld waar je een nieuwe CV ketel hebt gehangen, als je in je CRM systeem of in je klantenbestand noteert van oké, op die datum is de CV ketel opgehangen, over exact twee jaar of één jaar en tien maanden stuur ik die mensen een mailtje van hé, jullie ketel heeft bijna onderhoud nodig, plan hier je afspraak in.

Je mag er eigenlijk niet van uitgaan dat klanten dit zelf bijhouden en jou opnieuw gaan contacteren om dat onderhoud te laten uitvoeren. Dus je moet hun eigenlijk een stap voor zijn voor dat onderhoud, zodat jij zeker die dienst binnen hebt. Want ze kunnen net zo goed naar een andere loodgieter gaan om daar onderhoud aan te vragen. Dus als jij als eerste zelf initiatief neemt, gaat dat ze misschien overtuigen om bij jou die service aan te vragen. Ja, als je dat bij X aantal klanten doet, dan heb je makkelijk weer vaste inkomsten per maand. 

De volgende die ik heb opgeschreven, nummer twee, is een tuinman, hovenier, hoe je het ook wil noemen. Stel, je hebt een nieuwe klant waar je de aanplanting doet van de tuin en je weet exact welke planten je hebt geplaatst, die hou je ergens bij, je hebt daar natuurlijk nog facturen van welke planten dat het zijn, welke soorten. Dus dan kan je ook alweer vooruit gaan denken van, wanneer moeten die planten bijvoorbeeld gesnoeid worden? Moet dat één keer in het jaar, twee keer in het jaar, moet die om de twee jaar gesnoeid worden? Geen idee, maar probeer hier proactief ook op in te zetten door de mensen een mailtje te sturen van, hey, afgelopen jaar heb ik bij jullie dit en dit geplant, als jullie het zelf nog niet hebben gedaan, kan ik dan bij jullie de planten komen snoeien. 

Dat is uiteraard maar één service die je kan aanbieden als tuinman, maar ik denk ook aan het maaien van gras, het ophalen van tuinafval, onkruid verdelgen. Ja, wat doet een tuinman eigenlijk nog allemaal, dat soort zaken. En zo kan je op een regelmatige basis terugkomen bij klanten en creëer je vaste klanten die ook tevreden zijn van jouw services, als je het goed doet uiteraard, en dan creëer je eigenlijk een vaste inkomstenbron. Je kan hiervoor ook werken met een soort van abonnement service, dat je vast langskomt, dus dat mensen bijvoorbeeld een abonnement nemen voor een jaar lang gesnoeide tuin of een jaar lang tuin in orde, en dat je om de x aantal weken bij hun langsgaat om te snoeien, dingen bij te knippen, bij te werken, het gras op orde te brengen, dat soort zaken. En zo heb je ook een vaste inkomstenbron die je eigenlijk zelfs al van tevoren kan factureren en kan uitvoeren wanneer nodig.

Nummer drie is een boekhouder. Als boekhouder heb je uiteraard al regelmatig contact met je klanten voor de kwartaal aangifte, jaaropgave, dat soort zaken, maar probeer ook proactief mee te denken. Dus als je bijvoorbeeld tegen dat het boekjaar afgerond is voorstelt om een adviesgesprek in te plannen, om een keer hun cijfers te overlopen en te zien waar ze dingen kunnen gaan optimaliseren. Zo’n adviesgesprek kan je uiteraard ook gewoon betalend aanbieden, maar je kan dan een automatisch mailtje voor uitsturen van, hé, jullie boekjaar is bijna afgerond, hebben jullie interesse om een keer door de cijfers te gaan en samen te bepalen waar de optimalisaties liggen voor het komende jaar. Heb je als boekhouder veel particuliere klanten, kun je hen uiteraard ook een mailtje sturen rond de aangifte van de belastingen, om hen daarbij te helpen aan een schappelijk prijsje.

Nummer vier is de kapper. Eigenlijk heel makkelijk om daar een bepaalde automatisering in toe te voegen. Je hebt enerzijds mannen die om de zes weken naar de kapper moeten, dus zorg dat je daar een soort van abonnement voor aanbiedt, dat ze vooraf misschien al kunnen betalen om X-aantal afspraken in te boeken. Of je kan mensen die net een pony hebben laten knippen, of bangs, zoals ze het tegenwoordig zeggen, kan je ook een mailtje sturen over vier à zes weken van, oeps, hangen je bangs in je ogen, tijd om een nieuw afspraak in te boeken, om ze te laten knippen. En zo kan je eigenlijk veel meer mensen terug laten komen zonder dat ze daar zelf over hadden nagedacht.

Nummer vijf zijn de advocaten, legal consultants, notarissen, allemaal even in één pot nat gestoken. Minder automatisatie, eerder een nieuwsbrief die je uitstuurt, maar denk een keer na over wettelijke aanpassingen die van toepassing zijn op bepaalde klanten. Als je ziet van, goh, er verandert hier iets in de wet en dat is belangrijk voor die en die klant, stuur dan een mailtje van, kijk, dit verandert er, dit moet je laten aanpassen, wij kunnen je daarbij helpen, kom langs voor een gesprek. En zo kun je de mensen alweer aansporen om bij jou dingen te laten aanpassen, of door jou dingen te laten opmaken.

Dan als nummer zes heb ik de ontstoppingsdiensten. Dus mensen die uit de beerput komen ledigen, ook iets dat om de zoveel jaar moet gebeuren en waarmee je eigenlijk heel makkelijk terugkerende klanten kan opbouwen. Als je zeg maar één keer bij iemand bent geweest, hou hun contactgegevens bij en contacteer hun opnieuw over drie of vier jaar om hun beerput opnieuw te laten ledigen.

Nummer zeven is de nagelstylist. Dit is ook iets wat om de zoveel tijd terugkomt. Mensen die een nieuwe manicure laten doen, zullen misschien uitgroei hebben over vier tot zes weken. Nee, dat is misschien wel lang. Twee of drie weken, dat is beter. Hebben ze uitgroei, hebben ze misschien interesse in een nieuwe set. Dan kun je ze een mailtje sturen van, is het al tijd voor een nieuwe set, nieuwe nagels, nieuwe manicure. Je kan ze wat voorbeeldjes sturen afhankelijk van de dingen die je al vroeger hebt gedaan qua designs. Dat je een beetje weet wat ze mooi vinden.

Of je kijkt om een mailtje te sturen rond de feestdagen van, zorg dat je op tijd je afspraak hebt ingepland of zorg dat je langs bent gekomen om voor kerst je nieuwe nagels te hebben. Of stuur ze inspiratie van, ik heb dit gezien, lijkt me wel superleuk voor jou, plan hier je volgende afspraak in. En zo spoor je de mensen alweer aan om terug een keer langs te komen.

Een gelijkaardig idee heb ik voor nummer acht, de schoonheidsspecialist, waarbij het ook behandelingen zijn die terugkomen of die terugkerend zijn, dat je de mensen daar ook weer kunt voor warm maken. Om een voorbeeld aan te halen, ik heb laatst een hydrabrasie gehad, dat is blijkbaar het beste om de drie maanden, dus één keer per kwartaal. Dan kan je daar perfect mensen een mailtje voor sturen van, je bent drie maanden geleden geweest, hoe ziet je huid eruit, heb je interesse om dat nog een keer te laten doen.

Maar wat je als schoonheidsspecialist ook heel goed kan doen, is het opbouwen van e-mailfunnels waarbij je informatie weggeeft of producten in de kijker zet. Dus je kan op je website mensen laten inschrijven in een e-mailfunnel of een informatiefunnel specifiek voor hun huidtype. Dus dat je bijvoorbeeld vier funnels uitwerkt, eentje voor droge huid, eentje voor acne-gevoelige huid, eentje voor huidveroudering en eentje voor pigmentatie ofzo. En dat je daar de mensen voor kan laten inschrijven en dan ontvangen ze over een tijd van vijf weken, iedere week een mailtje met tips en de bijhorende producten die ze daarvoor kunnen gebruiken en die ze dan ook bij jou kunnen bestellen uiteraard.

Nummer negen is eigenlijk alles wat met e-commerce te maken heeft, dus iedereen die online iets verkoopt. Als je weet van, met mijn product kunnen mensen zolang doen, dus bijvoorbeeld vitamines, mensen nemen iedere dag een pilletje in, het potje bevat zestig pillen, dus over 58 à 59 dagen stuur je de mensen een mailtje van hey, je potje is bijna leeg, wil je een nieuwe bestellen? En dat kan je eigenlijk toepassen met heel veel verschillende e-commerce producten, maar je kan mensen ook mailtjes sturen met gerelateerde producten die misschien interessant zijn voor hun wensen, doelen, maar je zorgt wel best dat dit zo gepersonaliseerd mogelijk is.

Nummer tien is de bloemist. Super makkelijk ook om extra verkopen te genereren denk ik, als je inzet op bijvoorbeeld een bloemen abonnement waarbij je maandelijks mensen een boeketje toestuurt die je zelf maakt, terwijl ze van tevoren betalen voor een abonnement van zes maanden. Maar in je e-mails kan je ook een boeket van de maand in de kijker zetten of inspelen op een nieuw seizoen waarbij er nieuwe soorten bloemen aanwezig zijn. Klanten waarvan je weet, die kopen graag pioenrozen, zijn super makkelijk om dan te targeten in mei, van hey kom je een boeketje pioenrozen halen.

Nummer elf is de automonteur slash garagist, lijkt me ook super makkelijk om op top topicals in te spelen, ik denk aan een bandenwissel of wintercheck. Stuur de mensen gewoon een mailtje, zodat de kans dat ze naar jou toe komen groter is dan dat ze naar een concurrent gaan. En je kan ook inspelen op de actualiteit, bijvoorbeeld als het heel erg heeft gehageld, dat je kan kijken of er schade is of, ja je hebt zo van die momenten dat er veel Sahara zand is, hoe dat de mensen dan best hun auto afspoelen, dat dat zand geen krassen nalaat. Dat soort tips zijn altijd super interessant om mee te geven in e-mails.

Iets gelijkaardig is nummer twaalf, de autowasser. Dus mensen die niet naar carwash gaan, maar iemand laten komen om hun auto te wassen. Als je twijfelt of dit bestaat, het bestaat echt, want we hebben buren die dit laten doen. Een auto wordt gewassen om de zoveel weken, sommige mensen doen dat zelfs één keer in de week, dus dan kan je ook daarop inspelen op actua of op een abonnementservice. Die actua kan je ook weer linken aan dat Sahara zand. Van heb je last gehad van Sahara zand, laat mij langskomen om je auto te laten oppoetsen zonder krassen.

Dan nummer dertien heb ik de elektricien geschreven. Dit is iets moeilijker om op regelmatige basis contact te hebben met klanten dan bij een loodgieter, omdat je als elektricien natuurlijk weinig achteraf nog kan doen voor je klanten. Tenzij het gaat om wetgeving. Hier zou ik inspelen op de wetgeving rond de zonnepanelen, laadpalen die steeds interessanter worden of de thuisbatterijen. Dat je daar updates over geeft en ook mogelijkheden aanbiedt aan je klanten om dat bij jou te kunnen bestellen.

Nummer veertien zijn restaurants, dus iedereen in de horeca. Specifiek wel natuurlijk mensen in de horeca die met een reservatiesysteem werken, waardoor je wel mailadressen van klanten verzamelt. Als je natuurlijk een barista bent en een koffiezaak hebt, dan is het iets moeilijker om mailadressen te verzamelen. Maar als restaurant kan je bijvoorbeeld speciale dagen in de kijker zetten. Ik denk aan Valentijn, Kerst, Oudjaar. Als mensen getrouwd zijn in jouw zaak, dan kan je ze terug een mailtje sturen rond hun trouwdag van komen jullie eten voor jullie anniversary? Maar ook nieuwe menu in de kijker zetten. Kom je ons nieuw menu proeven? Dat soort zaken kunnen ook mensen net triggeren om in het weekend bij jullie te komen eten in plaats van in een ander restaurant.

Dan nummer vijftien heb ik de keukenbouwer opgeschreven, maar daar hoort eigenlijk ook iedereen in die in het interieur werkt, maatkasten maakt, dat soort zaken. Dus ik zou hier bijvoorbeeld inzetten op aankondigingen van beurzen, showroom aanpassingen die er zijn gedaan, nieuwe keukens die je hebt, nieuwe inspiraties, klantentestimonials. Je kunt eigenlijk heel veel doen met je mailadressen, maar hier is het wel belangrijk om goed te splitsen tussen mensen die recent al een keuken hebben laten zetten en mensen die nog in de beslissingsfase zitten. Want mensen die net een keuken hebben laten plaatsen, die zul je niet binnen de komende tien jaar nog kunnen overtuigen van de aankoop van een nieuwe keuken.

Nummer zestien heb ik de kleermaker opgeschreven. Hiermee bedoel ik eigenlijk de naaister, iedereen die kleding op maat maakt, die kleding vermaakt. Speel hier in op het trouwseizoen dat begint. Ik denk dan aan eind april, begin mei, eventueel de communiefeesten waar dat er kleding moet vermaakt worden of de feestdagen waarin dat mensen een kostuum aandoen en denken oeps, die past niet meer. Dat ze bij jou langskomen om hem te laten vermaken of op maat te laten maken.

Nummer zeventien is de dierenarts. Dan zul je misschien niet snel denken aan e-mailmarketing? Ja, waarom niet? Ik denk aan de jaarlijkse controle die uitgevoerd moet worden, maar ook speciale aanbiedingen die je hebt of speciale dagen waarin je bijvoorbeeld de mondhygiëne in de kijker zet of de vachtverzorging of het knippen van de nagels. Dat je bepaalde aanbieding geeft van deze week kan je de nagels van je hond laten komen knippen voor de helft van de prijs. Dat soort zaken.

Nummer achttien is een beetje gelijkaardig. Het dierenasiel. Hier lijkt het me wel tof om beestjes in de kijker te zetten. Misschien zo wat anciëns die dat er al heel lang zitten en een nieuwe thuis hebben gevonden. Of je kan mensen aansporen met toffe foto’s. Ik zie het al helemaal voor mij, zo’n foto van een hondje van oh kom jij met mij wandelen vandaag? Dat je mensen zo net kan overhalen om langs te komen en een keer te komen kijken. Het is uiteraard niet echt winst gedreven, maar wel interessant. Uiteraard wil je dat de beestjes zo snel mogelijk een nieuw thuis vinden.

Op nummer negentien heb ik de fietsenmaker/fietsverkoper gezet. Ik denk hier aan de zomercheck. Je fiets heeft de hele winter in de garage gestaan en je begint die terug te gebruiken in de lente. Stuur hem een keer op onderhoud om er zeker te zijn dat alles nog in orde is. Of ben jij voldoende verlicht in de winter om extra verlichting te kunnen verkopen. Of zelfs mensen vragen wanneer heb je de laatste keer je banden laten vervangen? Zijn ze aan vervanging toe? Laat een check doen. Dat kunnen allemaal interessante mailtjes zijn die je kan sturen.

Op nummer twintig heb ik de fitness industrie gezet. Dat kan een personal trainer zijn, dat kan een basic fit zijn. Die hebben natuurlijk al wel zeer goede marketing. Maar wat ik zou doen is inspelen op hypes die online gaande zijn. Op TikTok bijvoorbeeld. Dat je daar advies rond geeft of jouw mening. Of dat je uitlegt hoe je mensen daarbij kan helpen. Maar bijvoorbeeld klanten die je al een tijdje niet meer hebt gehoord, kan je ook nog eens vragen wat ze ergens hulp bij nodig hebben. Of wat ze bepaalde doelen hebben voor komend jaar. Waar je ze bij kan helpen.

Op nummer 21 heb ik de fotografen staan. Zelfs misschien de videografen. Ik denk aan mailtjes voor het communie seizoen. Heb je ooit bijvoorbeeld een gezinsfoto gemaakt? Hou dan bij hoe oud de kinderen ongeveer waren en dan kan je een keer in het jaar een mailtje sturen. Iedereen is een jaartje ouder, willen jullie nieuwe foto’s laten maken? Of als je bijvoorbeeld een baby shoot doet. Dan kan je ongeveer uitrekenen wanneer ze hun eerste communie hebben en dan een mailtje sturen. Of andere mijlpalen waarvan je weet van daar willen ze sowieso foto’s voor hebben. Stuur ze dan een mailtje om ze te herinneren. 

Op nummer 22 staat de ramenwasser. Lijkt me ook iets wat je heel erg regelmatig kan doen als je zelf proactief daarop inspeelt. Bij ons is er al een keer een glazenwasser geweest. Die woont toevallig ook in de straat. Maar die vraagt bijvoorbeeld zelf niet wanneer die terug moet komen. Of die adviseert niet van ik zou ons één keer in de zoveel tijd laten terugkomen voor het beste resultaat. En dat is een gemiste kans. Want we hebben zelf sindsdien hem ook niet meer gevraagd om langs te komen. En dat zijn eigenlijk inkomsten die je links laat liggen. Dus als je een ramenwasser bent, aarzel niet om ook met abonnementen te werken. Om je klanten proactief te zeggen van hey ik ben een tijdje geleden geweest, is het al tijd voor een nieuwe afspraak? Je mag er niet van uitgaan dat mensen jou zelf opnieuw gaan contacteren als ze je nodig hebben. Want de kans is klein.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor nummer 23, de hondentrimmer. Ook iets wat op zeer regelmatige basis moet gebeuren. Dus hier kan je ook heel makkelijk proactief je klanten voor benaderen.

Nummer 24 en nummer 25 zijn ook een beetje gelijkaardig. Nummer 24 is de dermatoloog en nummer 25 de tandarts. Hier zit je natuurlijk bij de dermatoloog voor een check voor bepaalde moedervlekken of andere vlekjes op het lichaam. De ene persoon is daar al gevoeliger voor dan de andere persoon. Maar als je weet van ik heb hier een huidtype dat minstens één keer per jaar gecontroleerd moet worden, stuur ze dan ook gewoon een herinneringsmailtje om het jaar om een keer langs te komen.

En dat geldt natuurlijk ook hetzelfde voor de tandarts, voor de jaarlijkse controle. Je kan tussendoor mailtjes sturen over mondhygiëne, bepaalde tips die je wil meegeven. Of als je merkt van mijn klanten zitten boven de vijftig of zo en ze krijgen last van ouderdomskwaaltjes met de tanden. Ik denk aan terugtrekkend tandvlees. Dan kan je ze daar ook weer advies over geven of tips via mail.

Nummer 26 is de IT consultant. Dus iedereen die in de IT zit en zelfstandig is. Lijkt me ook super gemakkelijk om extra te verkopen aan je klanten. Ik denk aan de jaarlijkse of maandelijkse backups die je moet doen. Als er updates zijn gebeurd bij Microsoft of bij Apple en die hebben impact op veiligheid, laat je klanten dan iets weten. Maar ook ander nieuws rond hacking of bepaalde dingen die niet meer veilig zijn online kan je ook heel makkelijk in een mailtje naar je klanten sturen om extra onderhoud te bieden of extra ondersteuning aan te bieden.

Nummer 27 is de juwelier. Uiteraard ideaal rond de feestdagen. Black Friday lijkt me ook een goede om op in te spelen. Maar wat misschien een keer een andere invalshoek is, dacht ik aan de geboortemaand. Dus als je een beetje bijhoudt wanneer je klanten jarig zijn, kan je ze een mailtje sturen met, wil je voor je verjaardag een tof cadeau? Heb je al gedacht aan een juweel met de steen van je geboortemaand erin? Maar wat je ook kan doen is inspelen op trends. Ik denk nu aan bijvoorbeeld de eternity of infinity, nee eternity bracelets. Nou ja, die armbandjes die aan elkaar worden gelast, die je zeg maar permanent aan hebt. Dat soort zaken kun je ook heel makkelijk op inspelen in e-mails.

Dan nummer 28. Misschien een beetje een verloren beroep, maar ze zijn er nog steeds. De meubelmakers, stoffeerders. Hier kan je mailtjes sturen als je bijvoorbeeld een stoel hebt vermaakt voor iemand en je weet van oké die zitting gaat een jaar of drie mee. Dan stuur je over een drie jaar een mailtje van oeps, zit je stoel niet meer zo lekker of is de zitting doorgezakt? Laat hem opnieuw herstellen of laat hem opnieuw opspannen. Maar je kan ook mailtjes sturen met tips om bijvoorbeeld vlekken uit de zetel te verwijderen of je kussens terug fluffy te maken. En als mensen dan zelf zoiets hebben van oh, daar heb ik echt geen zin in om het zelf te doen, bied dan ook de optie aan om het voor hun te doen en zo heb je extra mogelijkheden om dingen te verkopen.

Dan op nummer 29 heb ik de security. Iedereen die in de security werkt, maar voornamelijk voor particulieren. Dus ik denk dan aan een Verisure of een, ja ik weet niet wat de andere bedrijven zijn. We zitten toevallig bij Verisure. Houd een beetje het aantal inbraken in de gaten in bepaalde regio’s en laat je klanten weten als er meer inbraken zijn in een bepaalde gemeente. Stuur ze dan een mailtje van hey het aantal inbraken loopt op, dit zijn een paar tips die je kan doen om te zorgen dat jouw huis wel veilig is of heb je al gedacht aan een extra camera en zo kan je weer extra verkopen.

Of je raadt aan om een keer een veiligheidscheck te laten doen door een van jullie experts. Die expert kan dan langskomen en aanbevelen wat er nog extra nodig is in huis om veilig te zijn. Maar wat je ook kan doen zijn mailtjes sturen rond de vakantiedagen, feestdagen met extra tips om je huis veilig achter te laten als je niet thuis bent.

Nummer 30 is de opticien. Die kan mailtjes sturen met nieuwe zonnebrillen voor de zomer, extra modelletjes voor tijdens de feestdagen, maar ook een check voor de ogen. Dus als jij klanten hebt waarvan je weet die hebben echt glazen op sterkte nodig en die hebben een keer een check laten doen, hou dan bij wanneer ze die check hebben gedaan, wat dat hun resultaten waren en stuur ze om de zoveel tijd opnieuw een mailtje om weer een check te laten doen. En wie weet zijn hun ogen achteruit gegaan waardoor je ze weer nieuwe glazen op sterkte kan aanbieden.

Dan op nummer 31 heb ik de schilder geplaatst. Die vond ik iets moeilijker, maar ik denk wel dat het haalbaar is om bepaalde mails te sturen naar je klanten met bijvoorbeeld omgaan met vlekken op bepaalde verf of na de winter als bijvoorbeeld een wit huis groen is van de aanslag en opnieuw geverfd moet worden. Dat soort dingen. Probeer er een creatieve insteek aan te geven en te zien wat mensen nood aan hebben om daarop in te spelen in je mails.

Dan op nummer 32 heb ik de privé kok. Hier kan je heel makkelijk inspelen op de feestdagen door een beetje urgentie te creëren. Zorg dat je op tijd je privé chef hebt geboekt voor de feestdagen en dat kan dan niet alleen rond kerst en nieuwjaar zijn, maar bijvoorbeeld ook voor communiefeesten, verjaardagsfeesten, trouwfeesten, wat dan ook. En als je bijvoorbeeld nieuwe services aanbiedt, nieuwe menu’s, nieuwe thema’s, stijlen, nieuwe keukens, Aziatisch bijvoorbeeld, geef dat dan ook zeker mee. En voor de rich and famous is het misschien interessant om een bepaalde abonnementservice aan te bieden waarbij ze één keer in de week of twee keer in de week of zo home cooked meals krijgen geleverd aan huis, zodat ze zelf niet hoeven te koken.

Op nummer 33 heb ik de travel agent gezet, dus de reisleider, mensen die reizen samenstellen. Ik weet dat dat nu steeds minder interessant is, omdat we natuurlijk een booking.com hebben. Maar ik denk zeker voor de wat meer welgestelde mensen die echt een volledig verzorgde reis willen en er zelf ook niks voor hoeven doen, die doelgroep bestaat nog. Dus zorg dat je een top notch service aanbiedt waarbij je echt reisaanbiedingen op maat van de klant aanbiedt. Dus dat kunnen mails zijn met exclusieve reizen. Dat je bijhoudt waar je klanten nog naartoe willen, waar ze graag naartoe gaan, bijvoorbeeld Ibiza ofzo. En als je merkt dat de vliegtickets goedkoop staan, speel er dan op in door een tijdelijke aanbieding of special te doen. Daar kan je dan uiteraard extra verkopen uit halen. Super op maat wel, maar ik denk wel dat het loont in deze doelgroep. 

Nummer 34 is de schoenmaker. Ik denk hier aan de schoenwissel tussen zomer en winter. Zijn er schoenen die een update nodig hebben? Of die gepoetst moeten worden voor de feestdagen? Daar kan je op inspelen met je mailtjes en zo de mensen aansporen om hun schoenen binnen te brengen. 

Nummer 35 is voor de bijlesleraar. Ook heel makkelijk om een bepaalde urgentie te creëren want je hebt natuurlijk maar een x-aantal plaatsjes doorheen het schooljaar, maar x-aantal studenten die je kan helpen. Dus zorg dat je bij het begin van het schooljaar al een keer een mailtje stuurt, van zoveel plaatsen zijn er dit jaar beschikbaar en werk naar die examenperiodes toe van begin nu al te studeren, of heb je nu al moeite met bepaalde vakken? Zorg dan dat je op tijd bijles krijgt voor het examen om te zorgen dat je erdoor bent. 

Nummer 36 is vastgoed, alles wat met makelaars te maken heeft. Dit is natuurlijk een beetje een tricky sector om heel veel mails uit te sturen omdat niet iedereen een huis kan kopen, niet iedereen koopt ieder jaar een huis, dus je moet daar wel echt heel erg slim mee omgaan en je klantenportefeuille heel goed managen qua informatie, qua details, zodat je heel gepersonaliseerd mails kan sturen. Maar ik denk als je je klanten goed kent, en voorstellen op maat kan doen afhankelijk van waar dat ze naar op zoek zijn, dat je er echt wel heel veel uit haalt qua e-mail marketing. 

Op nummer 37 heb ik de coach, psycholoog, therapeut even gegroepeerd met een algemeen mailtje naar oud-patiënten om te vragen hoe het gaat en of je ze nog ergens mee kan helpen. Ik denk dat het weinig voorkomt dat mensen naar een psycholoog gaan en helemaal “beter” zijn, geen hulp meer nodig hebben. Dus als je na een tijdje, als de therapie geëindigd is, en je neemt na een paar maanden terug contact op om te vragen of alles goed gaat, dan ga je vast wel een paar patiënten hebben die toch nog een paar sessies willen inboeken. 

Op nummer 38 heb ik alles gezet wat met kleding te maken heeft, dus dat kan zijn een kleding winkel, online winkel, maar ook iets met lingerie, schoenenwinkel, dat soort dingen. Een heel makkelijke is om als bepaalde dingen uitverkocht zijn online, om mensen hun mailadres te laten invullen, zodat je ze kan mailen als het kledingstuk terug in stock is. Dan haal je daar sowieso wat verkopen uit. Maar ook de solden, nieuwe collecties, maar probeer hierbij altijd wel zo gepersonaliseerd mogelijk te werken. Mensen die alleen maar zwarte kleding kopen, moet je geen bloemetjes collectie toesturen, want dat heeft toch geen zin. 

Op nummer 39 dacht ik even aan onszelf, we hebben hier laatst een waterontharder laten plaatsen. Dus dat lijkt me een heel makkelijke opvolging om te berekenen hoeveel zout mensen ongeveer gebruiken en wanneer dat het dan op zou zijn, om ze dan rond de periode dat het bijna op is een mailtje te sturen om nieuw zout te bestellen.

Op nummer 40 heb ik alles wat betreft online boodschappen doen. Dus ik denk aan een Collect&Go, een AlbertHeijn of misschien zelfs een foodbag. Hou bij hoe vaak mensen bestellen en op welke dag. Bestellen ze steeds op zaterdag, laat ze dan op zaterdag een mailtje ontvangen met vaste items die ze steeds bestellen om makkelijk opnieuw in hun winkelmandje te doen. Of met bepaalde aanbiedingen specifiek voor de dingen die ze vaak kopen. Albert Heijn is daar wel redelijk goed mee bezig. Ze hebben zo’n bonus box waarin je wat bonus aanbiedingen gepersonaliseerd uit kan kiezen, maar er is echt nog wel verbetering in mogelijk. 

Dat waren ze. 40 verschillende ondernemingen, bedrijven en 40 verschillende e-mail marketing strategieën in één podcast aflevering. Super veel informatie. Ik hoop dat jouw onderneming er ook tussen zat. Zat hij er niet tussen? Laat het me dan zeker weten, dan kijk ik om daar nog een extra toevoeging aan te doen. 

Je merkt het wel, er is een bepaalde segmentatie nodig, een bepaalde personalisatie om dit tot stand te kunnen brengen en om dit goed uit te werken. Dus daar kruipt wel wat tijd in. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je daar wat tijd in steekt, dat het echt wel de moeite waard is om extra sales uit te halen en zo je bedrijf verder te laten groeien. 

🎯 Hoe effectief is jouw contentstrategie?

Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner