In deze aflevering ga ik in gesprek met Britt De Roy over social media, haar scheduling tool Postproval, EGC, video vs single post en meer. Kom hier alles te weten over de laatste updates in social media land.
Eveline: Top. En van waar de interesse in de social media?
Britt: Als freelance digital markteer kom je vaak in aanraking met social media. De laatste jaren ook steeds meer en meer. Ik merk dat zelf vooral sinds corona, dat die vraag heel hard steeg, zowel naar organische posts, maar ook die social advertising. Ik ga niet zeggen dat ik me daar specifiek op toespits als freelancer, maar het is wel een groot stuk. Toen voelde ik zelf ook die nood om dat efficiënter te beheren.
Als je voor tien bedrijven op een gegeven moment social media managet, is er wel een overzicht nodig van voor wie en wanneer je posts klaar hebt. En hoe lopen al die posts, om dat efficiënt te beheren en te analyseren, dat is zeer belangrijk.
Eveline: Zijn er in je carrière bepaalde projecten waar je zeer trots op bent?
Britt: Ik vind elk project wel leuk, omdat ik ben gestart in bijberoep terwijl ik nog fulltime in loondienst werd, dus heel veilig. En dan heb ik ook direct beslist om mijn klanten te kiezen. Dus eigenlijk: heb ik er een goed gevoel bij, is het een leuk project, zijn het ook mensen die weten wat er digitaal en online gebeurt, die erkennen dat het mijn specialiteit is en me daarin vertrouwen. Dus op basis van wederzijds vertrouwen – ik moest dat wel aanvoelen – is het heel fijn om te werken voor zo’n mensen, superveel dankbaarheid.
Dat kan een kleine zelfstandige zijn of een KMO. Mijn grootste klant is een bedrijf met, ik denk, een twintigtal mensen. Groter hoeft het voor mij ook niet, omdat het dan moeilijker is om die feeling te hebben met je klant. Een voorwaarde is ook dat ik direct contact heb met de eindbeslisser, zodat het niet nog drie niveau’s hoger moet voor goedkeuring en dat er pas een maand later dan eindelijk iets beslist wordt en dat we eigenlijk al het moment gemist hebben om iets te doen.
Eveline: Snap ik. Zijn er bepaalde uitdagingen die je hebt gehad in je carrière?
Britt: Ja, uiteraard. Als zelfstandige denk ik dat het nooit echt over rozen gaat.
Eveline: Nee, dat is waar.
Britt: Ja, dan kan ik eigenlijk teruggaan naar corona. Dat was in 2020. Toen ben ik ook mama geworden voor de eerste keer, in februari. Een maand en een week later was het lockdown. Toen werkte ik nog deeltijds in loondienst, twee dagen en een half, en de rest freelance. Op zich was dat als gezin wel nog leuk. We moesten niet de hele tijd rond… Ja, tjolen, zoals ze dat zeggen, met die kleine. Dus we zaten wel een beetje in onze cocon. Maar in januari 2021 was het eigenlijk nog altijd corona. Dat waren die golven. En toen moest ik door de grote vraag van mensen die plots beseften dat online echt wel belangrijk is… – Ik kom van de Westhoek, die komen altijd een beetje achter – Maar toen kwam dat besef dat we op die social media-kanalen moesten zijn, zelfs advertenties. En dan merkte ik echt wel een voor en een na.
Toen was het eigenlijk evident om uit die gouden kooi te gaan van in loondienst te werken naar volledig zelfstandig. Maar het werd niet evident met een kindje van nog geen jaar oud, waarbij de opvang ook zeer streng was naar koorts toe, naar ziektes toe. Dus dat was echt een week naar de opvang, een week thuis.
Eveline: Amai. En heb je dan steun gehad van je partner?
Britt: Ja, op zich wel natuurlijk, maar ik was thuis, zoals de meesten zeggen, ik werk van thuis. Dus dan werd het van mij verwacht dat ik de zorg op me nam. Toen dacht ik: Oké, man, het is veel avonds en weekends werken. Ja, ook toch wel wat traantjes van frustratie en vermoeidheid. Maar kijk…
Britt: Hij is ondertussen vier jaar en voorlopig blijven de ziektekiemen onder controle.
Eveline: Top. Je sprak kort al over PostProval, je scheduling-tool. Waarom is het belangrijk voor bedrijven om zoiets als een scheduling- of analyse-tool te gebruiken voor je social media?
Britt: Twee zaken, denk ik. Een beetje het overzicht bewaren en anderzijds ook de continuïteit bewaken. Het is zo als bedrijf dat het zeer belangrijk is om regelmatig aanwezig te blijven op social media. Maar door de drukte van bepaalde zaken of prioriteiten die plots verschuiven, gebeurt het vaak dat dat even achteruitgeschoven wordt. Terwijl je op een bepaald moment in de maand of per week kan zeggen dat je daar even een blokje tijd voor maakt. Dan ga ik nadenken over wat er interessant is voor mijn doelgroep. Dan kun je dat ook meer uitgebreid bekijken. In de tool kun je zien welke post de afgelopen maand het goed heeft gedaan en welke totaal niet. Op basis daarvan kun je nieuwe content creëren. In die kalender kun je zien dat je een continue flow hebt van posts. Je kan ze makkelijk hergebruiken met de zaken die goed werken, met hier en daar wat aanpassingen. Maar het is wel een gelijkaardige post die veel reactie had uitgelokt. Vooral overzicht en continuïteit.
Maar het is niet evident om op alle verschillende kanalen, zeker niet op het moment zelf, te posten. Je hebt al heel wat tabs open staan om het allemaal te doen. Met PostProval zit het allemaal in één scherm, op één plaats.
Eveline: Dat is inderdaad wel handig. Je haalde kort het review-systeem… Of ja, het approval-systeem, eigenlijk aan. Als je met een partner als The Content Hive werkt, is het ook super makkelijk om onderling feedback te geven voordat een post live gaat of als je met onze freelancers werkt, om zo’n tool in te gaan schakelen.
Britt: Dat klopt. We hebben die approval flow ook zo makkelijk mogelijk gemaakt zodat je een preview van elke post ziet. Je krijgt een soort feed, zoals je op Facebook of Instagram zou scrollen, maar dan met je eigen post. Dan kan je zeggen, approve of decline, en dan kan je feedback geven. Is de visual niet goed? Is de tekst niet goed? Ontbreken er nog een paar bepaalde hashtags, bijvoorbeeld? Dan komt dat ook gewoon binnen in de platform. Dan kan je daar ook direct aanpassingen aan doen.
Eveline: Zeer handig. Uiteraard, hoe kleiner het team, hoe compacter die aanpassingen zijn. Het is niet de bedoeling dat je het eindeloos blijft optimaliseren, want dan ben je misschien alweer de trend voorbij. Maar het is inderdaad wel handig. Wat ik vandaag ook kort wou bespreken met jou, of bespreken, een keer aanhalen. We merken dat UGC, de user-generated content, al zeer aanwezig is en dat er al veel bedrijven dat doorhebben, dat dat super handig is om te gebruiken, om op in te zetten. Maar ik zag laatst ook op LinkedIn voorbijkomen dat we een nieuwe term hebben, employee-generated content. Dus echt door werknemers gemaakt. Wat is jouw visie daarop?
Britt: Ja, het klopt dat dat wel iets is dat vandaag aan het opkomen is en belangrijk zal worden voor bedrijven om op in te zetten. Het draait allemaal een beetje rond de war on talent de dag van vandaag. Dat in combinatie met dat de generatie die nu de arbeidsmarkt opkomt, die zijn wel iets veeleisender dan toen dat ik afstudeerde. Voor mij was het meer van… Oh ja, ik kreeg een job. Terwijl nu merk je van… Ja, ik wil wel een job, maar ik wil dat er een goede sfeer is, ik wil die voorwaarden, ik wil zoveel thuiswerk. Dus dat is de dag van vandaag wel heel belangrijk voor de jeugd, maar misschien ook al voor mensen die langer in het werk gaan staan, die merken van… Ik wil ook naar een bedrijf gaan die meer inzet op well being en die work-life balance en dat thuiswerken om die work-life balance wat makkelijker te maken.
En dat is natuurlijk die employee-generated content. Daarmee zorg je voor ambassadeurs van je bedrijf. Ik denk dat dat niet altijd even simpel is. Niet elk type bedrijf kan dat makkelijk bewerkstelligen. Ik denk dat ze in dat opzicht moeten kijken wie in ons team nu al wat feeling heeft met social media. Is staat die er ook voor open? Want ik denk dat als het wordt opgelegd van bovenaf, dat mensen meer weigerachtig zijn en zeggen dat het van moeten is. Terwijl als je dat van binnenuit kunt verspreiden, denk ik dat dat iets makkelijker tot stand kan komen.
Eveline: Ja, dat er wat meer enthousiasme is ook. Ik denk dat het inderdaad ook veel authenticiteit naar voren brengt. Het is handig om niet alleen de CEO’s op social media te laten zien, maar ook om je werknemers en een kijkje achter de schermen, behind the scenes, te maken. Zonder dat je als marketingdirector hier de hele tijd verantwoordelijk voor bent.
Britt: Nee, inderdaad. Als je duidelijk de richtlijnen aangeeft die gelden voor het merk of het product, of die passen binnen de sfeer die je naar buiten wil brengen en die ook echt leeft binnen het bedrijf. Het is niet de bedoeling dat je het anders gaat voordoen dan dat het effectief is. Ik denk zeker dat je dat kunt in handen geven van andere mensen die daar ook wel interesse in hebben om die social media over te nemen of zelf wat content te gaan maken.
Eveline: Ja, klopt. Ik denk, zeker als je als marketingdirector of marketingteam al een beetje van de oudere generatie bent, dat het interessant is om een keer te luisteren naar jonge werknemers, hoe zij het zien, hoe zij ook social media gebruiken.
Britt: Ja, zeker interessant om te horen van iemand die niet in marketing zit. Wat vinden zij leuk om te kijken op social media of van andere bedrijven, van een totaal andere sector of context misschien? Dan denk ik, er verandert nu zoveel. Zeker met TikTok en de trends. Elke week is er weer een nieuwe. Dus ik denk dat het belangrijk is om eens te luisteren naar mensen die niet dagelijks bezig zijn met de focus op die trend. Dat is interessant voor ons, want we kijken daar op een andere manier naar. Zelfs al zijn we ontspannen aan het scrollen door social media, is toch vaak ons marketingbrain in het werken. Andere mensen hebben dat niet en dan kijk je wel een keer of je dat wel leuk vindt of niet.
Eveline: Dat wij misschien in marketing denken van een mega leuke hook, maar andere mensen vinden het misschien afgezaagd.
Britt: Ja, voilà.
Eveline: Nee, dat is inderdaad tof. En hoe kan je mensen aansporen om iets minder verlegen te zijn op camera misschien?
Britt: Ik denk dat dat voor het grootste kan komen door van binnenuit te werken, een paar mensen te zoeken die direct zeggen dat ze dat leuk vinden en die dan zelf gaan kijken wie er eventueel voor openstaat of die andere mensen meer gerust kunnen stellen. Bedrijven moeten wat vaker loslaten dat het niet zo perfect moet zijn. Zeker bepaalde zaken zoals user-generated content maar ook employee-generated content. Dat hoeft niet perfect te zijn. Het is belangrijk dat vandaag, zeker voor de mensen die nu de arbeidsmarkt opkomen, het vooral waarachtig is en dat het overkomt als echt.
Eveline: Ja, klopt. Het hoeft niet zo perfect te zijn.
Britt: Niet enkel in die employer-branding-sfeer dan, maar gewoon alles. Bij elk bedrijf, bij elke onderneming mag het gerust een keer iets minder perfect zijn.
Eveline: Ja, tuurlijk. Ik denk dat veel bedrijven de drempel hebben van als ze met filmpjes beginnen, moeten ze investeren in duur materiaal, maar een keer een goed statief kopen voor je iPhone en zorgen dat je niet de selfiecamera gebruikt maar de camera op de achterkant, dat zal voorlopig al voldoende zijn.
Britt: Ja, zeker. Het hoeft daarom niet altijd trending of viraal te gaan, maar als je kijkt naar filmpjes die wel veel views scoren of rondgaan, dat zijn meestal niet de filmpjes waarin er een heel camera-team en een script achter zit. Dus je moet geluk hebben, maar het gaat meestal over situaties die super herkenbaar zijn en die als echt overkomen.
Eveline: Ja, zeker. Goeie tips. Stel, bedrijven zijn nog helemaal niet met social media bezig. Wat zouden jouw tips zijn om daarmee te beginnen, om daar een beetje in te kunnen rollen?
Britt: Sowieso eerst toch een beetje kijken naar welke strategie je wil. Dat klinkt al heel zwaar voor iemand die nog niet bezig is, maar gewoon kijken over wat je wil communiceren, waar weet je veel over, maar ook aftoetsen of dat interessant is voor de mensen die je wil bereiken. Dus die combinatie maken en dan vooral opnieuw die continuïteit. Het is niet omdat één of twee posts weinig bereik hebben of weinig likes, dat je moet stoppen. Gewoon blijven verder doen. De concurrentie online is heel groot dag van vandaag, maar het is niet omdat er geen like op komt dat dat betekent dat ze effectief geen interesse hebben in je bedrijf.
Dan gaan ze sowieso een keer door wat oudere posts scrollen. Dus ja, opnieuw die continuïteit. Ook de interactie, zeer belangrijk. Zelf reageren op bepaalde zaken of posts die je ziet van mensen die een raakvlak hebben met wat je te bieden hebt of wat je weet. Maar zeker als er gezegd wordt over je bedrijf of op een post van jou, ja, ook… Het is sociale media. We durven dat soms te vergeten. Maar het gaat erover dat we sociaal zijn, bereikbaar zijn, dat er ook echt iemand achter zit. En dat dat niet gewoon is omdat het moet, maar omdat we ermee bezig zijn, mensen willen bereiken en helpen.
Dat. En dan, ja, dat is al misschien iets meer concreet en echt naar het opmaken van een post. Ja, de visual of de afbeelding is wel zeer belangrijk. Wanneer zitten we op sociale media? Dat is als we in de wachtkamer zitten bij een dokter, op het toilet, als we wakker worden, tijdens het reclameblok, als we naar een programma kijken op tv. Dus dat is eigenlijk het moment van ontspanning. Dan moet je ook weten dat je iemand gaat storen of dat je in iemands feed verschijnt op het moment dat hij meestal aan het ontspannen is. Dus dan moet je ervoor zorgen dat je ze op een of andere manier kan laten stoppen met dat doelloos scrollen, door een beeld te gebruiken dat anders is dan de andere in de meeste feeds, door woorden te gebruiken in je visual die relevant zijn voor bepaalde mensen of die direct triggeren om verder te lezen. Dus ik denk dat dat belangrijk is.
Een tip dat ik daar nog bij wil geven, is wat ik zelf ook doe – mijn marketingbrain staat altijd aan – is screenshots nemen. Dus als ik scroll en ik stop omdat ik het een aantrekkelijk beeld vind, dan neem ik altijd een screenshot. Ik heb een map vol screenshots om te gebruiken als inspiratie om achteraf te gaan kijken wat ervoor zorgt dat ik daar stop te scrollen. Dat kan gaan omdat dat gerelateerd is aan mijn job, maar dat kan ook gaan omdat dat een heel aantrekkelijke visual was of dat dat totaal anders was dan wat ik in mijn feed zag passeren. En dat gebruik ik dan als inspiratie voor mijn eigen posts, voor klanten. Meestal screenshot ik dan het begin van de tekst er ook nog bij, omdat die eerste zin ook altijd heel belangrijk is om mensen aan te zetten verder te lezen.
Dus ja, een screenshot is voor mij een grote tip en zelf ook altijd een hulpmiddel om een keer bij stil te staan waarom ik nu gestopt ben met scrollen.
Eveline: Ja, dat vind ik echt wel een goeie tip. Ik heb het zelf nog nooit toepast, maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden. Hoe zie jij de verhouding tegenwoordig tussen stilstaand, of ja, foto’s, visuals en video’s op socials?
Britt: Ja, video is natuurlijk nu wel het type media dat leeft en dat het ook wel goed doet. Maar het hangt ervan af in welke context en voor welk bedrijf. Het moet altijd haalbaar blijven. Met een carouselpost kan je in principe ook al veel bereik halen en die doet het ook nog altijd goed. Maar wat ik zou aanraden, is afwisselen. Een keer een statische post, een foto, een keer een visual, een keer gewoon tekst op een kleurachtergrond. En die video, zoals ik daarstraks zei, mensen denken direct dat ze moeten investeren in een bedrijf die dat komt filmen en dan allemaal stukjes… Maar een keer gewoon proberen, een keer kijken van andere bedrijven die ongeveer in dezelfde lijn liggen als jouw type bedrijf. Niet gaan kopiëren, maar wel zaken uithalen. Dat vind ik interessant.
Dat kan in het begin zijn een filmpje dat je je bureau filmt of de werkvloer in beeld brengt. Ik denk dat er vandaag op TikTok en Instagram genoeg voorbeelden zijn. Nu doe ik het zelf ook nog niet superveel, video, moet ik kleur bekennen. Maar zeker voor PostProval is dat wel iets wat ik doe. Het dwingt me wel een beetje om mee te zijn met de trends, om te weten wat we in het platform moeten steken om een nog beter platform te worden. Maar ook om die doelgroep te bereiken. Dan is video wel the way to go. Maar afwisselen en zeker geen schrik hebben. Ik had onlangs zelfs een post op LinkedIn geplaatst waarbij ik gelezen had in een nieuwsbrief dat je geen single-photo-posts meer moet doen op Instagram. Vooral carouselposts, omdat een swipe naar links direct engagement is. En ook je tweede beeld wordt soms als eerste getoond in een carousel. Daar moet je altijd rekening mee houden. Dus dat je eerste én je tweede slide iets zegt over de post en dan pas dat je naar de volgende slides gaat om meer uitleg te geven.
Maar dan kreeg ik ook reactie op mijn LinkedIn-post. “Ik heb een account en ik post enkel statische foto’s. Ik heb al geprobeerd met video en carousel, maar mijn statische posts blijken de meest likes te hebben.” Dus het is trial and error, het is proberen en afwisselen en op die manier optimaliseren. Er is geen one way to go voor elk merk of bedrijf.
Eveline: Nee, klopt. Dat is inderdaad waar. Ik denk dat je sowieso een paar weken moet doen wat goed voelt en dan daarna gaan analyseren en kijken wat werkt er voor je bedrijf het beste. En daarmee verder doen, dat dat de beste strategie is.
Britt: Ja, klopt. Het moet het sowieso goed voelen, want anders laat je het opnieuw links liggen en dan komt de continuïteit weer in het gedrang en vind je het niet meer leuk. Maar af en toe een keer durven. Maak bijvoorbeeld een filmpje in plaats van een lange post te typen, al dan niet met jezelf in beeld en zie wat dat geeft. Want ik denk wel dat als dat goed werkt, je sowieso meer motivatie gaat hebben om het meer te doen, dat type posts.
Eveline: Ja, klopt. Ik denk dat stories daar misschien ook wel een goed begin in zijn.
Britt: Of TikTok. Daar kan alles. Nu ondertussen heb je daar ook al foto’s en carousels met foto’s in. Maar zeker qua video, dat is zo vluchtig. Ja, daar kun je echt alles gaan uitproberen, denk ik. Of vind ik toch?
Eveline: Ja, klopt. Zeker. Ik vind het zelf nog altijd een moeilijk platform om te begrijpen.
Britt: Ja, klopt.
Eveline: Maar het engagement ligt wel een stuk hoger dan op Instagram, desondanks dat het bijna evenveel gebruikers al heeft. Dus ik denk wel dat als je op zoek bent naar snelle feedback, dat dat wel een goed platform is om een keer… je tenen in het water te doppen.
Britt: Wat je ook kan doen, is van alles testen qua video op TikTok en dan de best presterende video’s gebruiken voor Instagram. Je kan het dan in een reel steken of opnieuw opnemen met een iets andere invalshoek, maar hetzelfde format gebruiken en dat dan voor Instagram inzetten. Dus dat is ook een manier waarop je het kan doen.
Eveline: Ja, zeker. Ik denk dat als je iets wil proberen met video, dat humor als basis altijd een goede manier is om te gaan. Probeer niet te belerend te doen en absoluut geen sales op TikTok, want dat werkt helemaal niet. Dus kijk gewoon… Ook al heb je een supersaai bedrijf, kijk op welke manier je er iets van humor in kan brengen.
Britt: Ik denk inderdaad humor of echt wel expertise. Maar heel korte, hapbare stukjes waarbij je echt iets van info weggeeft, dat super interessant kan zijn voor de mensen in je doelgroep. Dat ze op een heel korte tijd iets bijleren en kunnen toepassen. Dat zijn twee mogelijkheden op TikTok die snel opgepikt kunnen worden.
Eveline: Zeker.
Britt: En engagement kunnen creëren.
Eveline: Klopt. Ik denk ook dat we een aantal goede Vlaamse voorbeelden hebben op TikTok die het zeer goed doen. Die dan niet per se als influencer worden gezien, maar bijvoorbeeld… Ik kan nu even niet op zijn naam komen. Maar iemand die heel veel ondernemersinformatie geeft, zoals ‘Wat is het optimale bedrag, loon, dat je uit je bedrijf kan halen om zo min mogelijk belastingen te betalen’, van die dingen. De vragen die je aan je boekhouder wil stellen waarop hij geen directe antwoord heeft, die behandelt hij in zijn video’s. En dat werkt gewoon supergoed.
Britt: Ja, dat is die expertise. Expertise of humor, denk ik, dat je zeker niet kan missen op TikTok. Dan kan je testen over welke vraag, of op welk antwoord werd meest werd gereageerd of geliked. Dan kan je dat ook toepassen op Instagram of op LinkedIn. Je kan een carousel posten of een gewone post. Dat is nog iets, het is niet omdat je over één iets hebt gecommuniceerd op social media, dat je er nergens anders meer over kan communiceren. Je kan er een blogbericht over schrijven of je maakt van een blogbericht een carouselpost op LinkedIn. Je maakt er dan weer een video van voor Instagram of TikTok. Mensen denken, ik heb er al over gepost. Ja, maar niet iedereen heeft dat gezien. Het is maar een zeer klein percentage van je volgers die je post zien. Twee, ze vergeten ook supersnel. Het is niet omdat je iets nog eens post, dat ze zeggen… Je hebt dat twee maanden geleden al eens gedaan. Ik denk dat dat ook iets is dat mensen vergeten. Dat ze het mogen herhalen. Herhaling werkt nog altijd.
Britt: Ik heb één keer een succesvolle TikTok, die wel nog relevant is voor het publiek dat op LinkedIn zit, gepost op LinkedIn. Ja, redelijk tegengevallen, moet ik zeggen. Er wordt nu wel wat over gesproken, video’s op LinkedIn, maar ik zie nog niet zo heel veel video’s in mijn feed.
Eveline: Ik weet niet wat je Upfront volgt?
Britt: Nee.
Eveline: Dat is een Nederlands bedrijf dat sportvoeding maakt. Dus ja… Proteïnerepen en shakes en zo. Die hebben laatst een heel goede video, een reclamevideo, zo’n commercial van vroeger nog, op LinkedIn gepost en die is super viraal gegaan. Je weet gewoon nooit… Je moet het gewoon proberen, je weet het nooit. En ook de eigenaar van… – Ik ben hier veel reclame aan het maken- van Davai Dumplings. Dat is ook een Belgisch bedrijf. En ook… Ik weet ook niet meer hoe ze het noemen. Ze hebben een foodtruck met puree en stamppot.
Britt: Misschien ook die continuïteit. Mensen raken vertrouwd met het feit dat je veel video’s post en dat die grappig zijn. Dus dan misschien… Ik zal niet stoppen video’s op LinkedIn te plaatsen. Het was eens proberen. Het was ook de eerste, dus misschien… Vaker doen, hè? Daar een regelmaat in steken.
Eveline: Voilà, kijk. Ja. Het is niet makkelijk, maar durf er de tijd in te investeren om te experimenteren. Super bedankt alvast voor al je tips. Ik vond het wel interessant. Ik sluit eigenlijk ieder interview af met dezelfde vraag. Wat is het beste stuk content dat je de laatste tijd hebt gezien? Dus ik ben heel benieuwd.
Britt: Ik ga zeggen dat het niet op sociale media is, maar via nieuwsbrief. Het is een nieuwsbrief waar ik al een tijdje op geabonneerd ben. Dat is de enige nieuwsbrief die ik elke keer tot het einde lees.
Britt: Ja, zeker. Het is niet dat ik de doelgroep ben van de persoon, het is Kathleen Verhetsel. Ik weet niet of je ze kent. Ze is van het Leuvense. Ze bouwt WordPress-websites voor ondernemers. Ofwel bouwt ze ze zelf, ofwel start ze een traject op waarbij de ondernemers zelf hun site kunnen samenstellen. Maar ze stuurt een nieuwsbrief elke vrijdag en dat gaat over van alles. Het is gewoon super herkenbaar. Ze heeft ook een gezin met een kindje en is volledig zelfstandig. Ze deelt haar ervaring over het ondernemerschap met hoogtepunten en dieptes. De nieuwsbrief zit ook vol met waardevolle inhoud. Ze geeft ook wat tips over de nieuwsbrief of over social media. Of ze experimenteert met iets op social media en dan geeft ze ook weer wat het resultaat was.
Ze heeft ook een break genomen van drie maanden of zo. Je zou zeggen dat je dat niet mag doen als ondernemer, maar ze zei dat het te veel energie vroeg, al die stories maken en zo. Nu is ze wel weer terug, maar het was een moment waarop ze zich meer focuste op haar opdrachten. Ze heeft bijvoorbeeld ook een sabbatical maand genomen, daarover dan teruggeblikt en dat gedeeld met haar abonnees.
Ja, ook het feit als ondernemer dat je duizend ideeën hebt om projectjes te starten, dat is zeer herkenbaar en zeer oprecht, waardoor ik het heel fijn vind om dat te lezen.
Eveline: En hoe ben je dan bij die nieuwsbrief terechtgekomen? Weet je dat nog?
Britt: Goh, dat is zeker al zes of zeven jaar geleden. Ze had zo’n zijprojectje en ik denk dat ik in die Facebookgroep beland ben. Dat was iets voor ondernemers. Ik kan het niet meer zo goed zeggen. En dan ja, haar blijven volgen op sociale media en een keer zo, ze geeft soms zo freebies weg, en dan zo op die manier op haar lijst terecht gekomen denk ik. Ondertussen al jarenlange trouwe volger en ik vind het heel fijn om haar nieuwsbrief elke week te lezen.
Eveline: Ja, het is goed om te horen dat een nieuwsbrief toch nog kan werken.
Britt: Zeker he, ik moet dat tegen heel veel mensen zeggen. Het is eigenlijk nog altijd het best converterende medium online als je het goed doet. Als het massamailings zijn natuurlijk, die werken al een tijdje niet meer zo goed, maar als je echt gaat segmenteren en op basis van gedrag mails stuurt, dan werkt het zeker.
Eveline: Maar daar gaan we misschien ooit een andere podcast over maken, want onze tijd zit erop. Bedankt om aanwezig te zijn in ieder geval.
Britt: Met veel plezier.
Eveline: Ik vond het zeer leuk en ik denk dat je zeer waardevolle tips hebt meegegeven waar dat iedereen direct mee aan de slag kan om te gaan screenshotten en doen.
Britt: Ik hoop het.
Eveline: Straks heeft iedereen een aparte map staan met inspiratie.
Britt: Dan kunnen we dat allemaal gaan delen met elkaar.
Eveline: Ja, voila! Jullie bedankt om te luisteren en als je het leuk vond, laat dan zeker een review achter en volg onze podcast voor meer toffe interviews met andere members.
Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!