aflevering #3

Audio inzetten als bedrijf met Laurens Bervoets

In deze aflevering ga ik in gesprek met Laurens Bervoets, audiomaker en journalist over het gebruik van podcast en andere audiostukken voor bedrijven.

Eveline: Welkom in deze nieuwe aflevering van Kruisbestuiving. Vandaag is de eerste aflevering dat we een gast hebben, en dat is niemand minder dan Laurens. Laurens heeft de intro opgenomen, dus je zal zijn stem wel herkennen. Welkom Laurens.
 
Laurens: Hallo, hallo. Dank je wel.
 
Eveline: Dat is graag gedaan. Zoals zei ik, een van de weinige keren dat je zelf in een podcast zit.
 
Laurens: Ja, ik zei het net vooraf, voordat we wilden opnemen ook al, ik heb eigenlijk echt stress, omdat normaal heb ik de controle, of weet ik van, dit gaat er gebeuren, en nu word ik een beetje ook voor de leeuwen gegooid in een podcast. Dus dat komt niet veel voor.
 
Eveline: Nee, dat is waar. Voor alles een eerste keer dan, hè.
 
Laurens: Voilà, voilà, voilà.
 

Eveline: Oké, kun je kort jezelf een keer voorstellen? En een beetje uitleggen wat je doet?

Laurens: Yes, ik ben dus Laurens Bervoet, ik ben freelancer in het dagelijkse leven. Dat doe ik eigenlijk ook onder een andere naam, HoorStroom, dat is mijn bedrijfje, zoals The Content Hive, dat voor jou is. En ik hou mij vooral bezig met audio, dus ik maak podcasts, audio-wandelingen, alles wat auditieve content maar kan zijn, en ik vul dat aan met journalistiek werk en vooral schrijven dan ook. 

Eveline: En heb je zo een project waar je tot nu toe het meest trots op bent?

Laurens: Wel, er zijn zo’n paar dingen waar ik trots op ben. Als ik dan kijk auditief, dan ben ik heel trots op Geloof in Ons, dat is een podcast over het homohuwelijk en de kerk, dat ik heb gemaakt, samen met mijn man. Die werd daar gewoon in mee gesleurd. Voor het trouwen moet je met twee zijn. En daar ben ik een jaar lang heel intensief mee bezig geweest, terwijl ik toen nog een andere job deed en zo, dus dat was heel intens. Ik was toen superblij dat dat gedaan was. Daar kreeg ik positieve feedback over, werd ik voor een podcastprijs genomineerd en zo, dus dat was zoiets waarvan ik dacht, oké, ik krijg een erkenning.

Ik denk dat elke freelancer of copywriter of content creator dat wel ergens wil krijgen. En dan het andere waar ik heel trots op ben, ik ga ook jaarlijks naar het Eurovisie Songfestival. En het afgelopen jaar, met de deelname van Israël en de diskwalificatie van Joost Klein, dat was een heel gebeuren en toen was ik niet altijd heel blij, maar nu ben ik wel blij dat ik dat heb kunnen meemaken. Dan kijk ik erop terug hoe ik dat ooit klaar heb gekregen. Dat zijn ook van die momenten waar je positief op terugkijkt.

Eveline: Ik kan geloven dat het Eurovisie Songfestival dit jaar een mayhem was. Best wel chaos.

Laurens: Ja, dat was dan weer meer journalistiek in plaats van podcast.

Eveline: Ja, klopt. Ik heb je dan wel van tevoren gezien op je socials, dat je met iedere kandidaat wel een podcast of audiostukken op hebt genomen. En dan plots moet je zo shiften van rol. Hoe heb je dat ervaren?

Laurens: Dat was heel moeilijk in het begin. Er waren ook enkele vriendinnen die langskwamen. Dat doe ik elk jaar. Die komen dan ook in het appartement waar ik zit in de gaststad. Maar zij doen dat dan vooral om te feesten en de sfeer op te snuiven. En soms ga ik wel eens een avond mee, maar nu ging dat uiteraard niet. En zij maakten zich echt zorgen om mij, omdat zij zagen dat ik heel hard struggelde met die switch te maken. Je bent heel erg moe, dat is sowieso iets heel vermoeiends. Maar nu was dat echt… Er was Joost Klein, dat leefde in België. En op een bepaald moment heb ik de klik gemaakt.

Kijk, ik ben hier nu. Ik moet gewoon vooruit. Ik mag me moe voelen, honger hebben, hoofdpijn hebben. Maakt niet uit. Binnen twee weken kan ik rusten. En het is op het moment dat ik dat tegen mezelf kon zeggen, dat het lukte. En dat ik ook tegen iedereen naast me zei: ik ga nu niet meer bezig zijn met jou of met jullie. Ik ga even full focus rechtdoor. Ik vond dat moeilijk om dat tegen mijn dierbaren te zeggen. Ik heb geen tijd voor jullie, maar dat heeft mij wel geholpen. En dat gaf dan ook wel een kick achteraf.

Eveline: Ja, zeker. Want ik heb je hoofd al in meerdere kranten zien staan en er werden toch wel zeer prominente quotes naar voren gebracht. Dus dat is wel tof, denk ik. En als zekere Eurovisie-songfan zo er echt in te gaan zetten.

Laurens: Ja, klopt. Wij hebben samen ook journalistiek gestudeerd in dezelfde richting. En heel veel voormalige leerkrachten weten dat ik daardoor geobsedeerd was. En ik zei dat toen ook altijd. Ik wilde er mijn job van maken. En ik heb nu van een paar oude proffen of lectoren een berichtje gekregen van “Amai, het is je gelukt”. En dat is echt zo tof.
 
Eveline: Zijn er ook wat uitdagingen die je hebt gehad in je carrière? Of dingen die je moeilijker vond?


Laurens
:
Ik denk gewoon dat het gegeven freelancer op zich een heel grote uitdaging is. Want heel veel mensen denken dat freelancers gelijk zijn aan zelfstandigen. En vroeger waren de zelfstandigen superrijk. En jij bent dat nu ook. En hoho, breng alles maar binnen. En dan moet ik echt wel tegen iedereen zeggen dat dat niet zo is. Je moet geen freelancer worden om rijk te worden. Of om heel de dagen plat te liggen, want ik werk wanneer ik wil. Totaal niet.

Je moet freelancer worden omdat iets dat je interesseert, bij mij is dat podcast, journalistiek, schrijven, dat je dat de hele dag door wil doen. Maar je werkt echt, en ik denk dat jij dat ook herkent, heel vaak 24-7. Je werkt als je ziek bent, want je hebt een zelfstandig statuut, dus dat is helemaal anders. Heel veel mensen snappen ook niet dat ik in het weekend zeg, dan is er een familiefeest, ik kom niet, want ik ga dan werken. Ja, maar het is toch weekend? Nee, dat bestaat voor ons niet. Wij kunnen in het weekend werken en soms op maandag voormiddag wel eens uitslapen.

Maar ik vind freelancer zijn een heel intens gegeven. Ik doe dat echt wel graag. Maar ik denk ook dat jij herkent dat je soms maanden hebt dat je tegen jezelf zegt, wat ben ik aan het doen?Maar dat je dan toch blijft doorzetten en dat dat dan vruchten afwerpt. Maar het is zoiets… Ik vind dat een heel mentaal spelletje, freelancer zijn.

Eveline: Ja, dat is het zeker. Ik heb ook al veel periodes gehad dat ik door een groei heen ga, en om daar doorheen te kunnen gaan, moet je keihard werken en dingen opofferen. Gelukkig weet mijn man dat hij mij dan met rust moet laten en dat het daarna weer beter gaat. Maar het is inderdaad echt een rollercoaster. Het geeft heel veel voldoening, maar ook heel veel onzekerheid. Afgelopen zomer had ik plots een paar klanten die weg zijn gegaan, om budgetredenen. Gelukkig niet om kwaliteit. Maar dan slaat toch wel even de onzekerheid toe van shit, hoe ga ik volgende maand dan aan mijn loon geraken? 

Laurens: En zeker hoe jij het zegt, het budget is iets wat je tegenwoordig overal hoort. Sinds corona is het, toen was ik nog geen zelfstandige, maar dan komen die oorlogen erbij. Ik ben toen zelfstandige geworden. Je merkt echt meer en meer dat bedrijven zeggen, zeker tegen het einde van het jaar, het is op, het budget. En ik weet dat ik rond kerstmis, toen was ik een half jaar zelfstandige, fulltime, want ik was daarvoor in bijberoep, dat ik toen dacht, dit wil ik denk ik niet, want iedereen zegt, ik heb geen budget, maar waar is mijn loon dan? Tot de eerste week van januari, en dan belde iedereen terug. Ja, we hebben een nieuw potje. Dus in het begin van het jaar was het ineens heel druk. Maar het is wat jij zegt, een mentale rollercoaster.

Eveline: Ja, zeker. Dan een beetje meer over hetgeen dat je doet, natuurlijk audio. Op welke manier merk je dat audio op dit moment wordt ingezet bij bedrijven?

Laurens: Op dit moment nog heel beperkt. Daar moeten we eerlijk in zijn. Audio, hoewel dat een van de oudste media is dat er bestaat, zeker in Vlaanderen, we zijn een heel erg radioland, wordt dat heel weinig ingezet, omdat podcasting als nieuw wordt aanzien in de lage landen, dan vooral België. Als het nu wordt ingezet, is het in de vorm van podcasts. Meer en meer ook als een testaflevering, en dan kijken we hoe goed doet het het. En dan kunnen we je eventueel meer inschakelen. Wat leuk is, wat goed is, maar er kan zoveel meer mee gebeuren. Ik heb dat net al gezegd, audiowandelingen. Dan is er ook de 360 experience, ASMR, dat ook een tijdje in de lift heeft gezeten.

Het is een creatief medium, maar het wordt nu nog heel basic gebruikt. Meer als alternatief voor video, omdat video duurder is dan audio. We willen een verhaal vertellen. Wat is het goedkoopste? Audio. Maar je kan er wel heel diep mee gaan.

Eveline: Ja, klopt. En hoe zie je dit evolueren naar de toekomst toe?

Laurens: Ik denk dat het allemaal afhangt van hoe de economische crisis eraan toegaat. In de nabije toekomst zie ik nog niet veel veranderen. Maar ik hoop, na een mindere economische periode, dat er een hele goede economische periode komt en dat mensen dan echt meer durven experimenteren. Op zoek gaan naar nieuwe dingen. Daar ben ik ook van overtuigd.

Het is de USP, de Unique Selling Point Proposition. Je hebt er van alle woorden voor. Je moet uniek zijn. En vandaag de dag zijn er heel veel podcasts. Heel leuk, heel goed. Maar om er echt tussenuit te springen, ga je toch iets anders moeten doen. Een audioevenement, wie weet.

Eveline: Ja, spannend. Waarom is het als bedrijf interessant om een podcast op te starten of iets met audio te doen?

Laurens: Wel, er zijn tal van redenen, maar het belangrijkste is dat audio het medium is waarmee je dicht bij de luisteraar kan komen. Zijnde, je steekt die echt letterlijk in je oren. Onze tv is op afstand, onze krant, onze boeken, maar audio steek je in je oren. Dus je hebt daar een heel intieme relatie mee met jouw gebruiker, je luisteraar. Het leuke is ook, dat zal je zelf ook merken, als je naar podcasts luistert, wanneer doe je dat? Altijd eigenlijk. Ik kan in de auto luisteren, tijdens het strijken. Als ik mijn mailbox aan het uitkuisen ben, dan luister ik naar andere podcasts. Dan staat er iets op de achtergrond. Terwijl als je naar tv of de krant moet, als je daarmee bezig bent, moet je veel meer zin gebruiken. Je moet je ogen gebruiken, je kunt daar moe van worden. Bij audio kun je je ogen al eens dichtdoen. Dus het is ook een heel toegankelijk medium voor de gebruiker.

En daarnaast is het ook, ik zeg het niet graag, maar een vrij goedkoop medium. Omdat het een nieuw medium is, worden er ook nog geen heel hoge prijzen naar buiten gebracht. Eigenlijk mag dat niet, maar we zijn met alle podcastmakers in Vlaanderen en België dezelfde prijzen aan het proberen te hanteren om dat er wel door te krijgen. Dat betekent dat als we merken dat we de indexatie kunnen doorvoeren, dan doen we dat allemaal. Eigenlijk is het momenteel te goedkoop voor de uren dat er worden ingestoken en het materiaal dat ervoor gekocht moet worden.

Eveline: Wat zou je zeggen tegen bedrijven die als excuus hebben vanJa, maar er zijn al zoveel podcasts.”

Laurens: Oh nee, dat mag nooit een excuus zijn. Daar zou ik tegen zeggen wat ik daarnet eigenlijk zei. Zoek dat stukje dat jou uniek maakt. Heel veel mensen vinden het heel leuk om een studiopodcast te hebben. Dat is ook heel makkelijk te maken, heel toegankelijk. Heel makkelijk te maken in termen van podcasts. Maar zo zijn er heel veel. Zoek eens een keer iets anders. Het kan ook heel simpel zijn. Zoek een locatie die heel gek is om jouw podcast op te nemen. Op de top van de VRT-toren is er nog nooit een podcast geweest. Stel je voor dat je dat doet, je valt wel meteen op.

Wat er ook heel belangrijk is, heel veel mensen denken dat een podcast maken gewoon voor een microfoon is gaan zitten. We praten en zwieren dat achteraf online. Maar dat is jammer genoeg niet waar. Dat is heel veel voorbereiding. Dan de opname en dan de postproductie, de montage, de marketing die erbij komt kijken. Maar als je kijkt naar wat het meeste vraagt, is het die voorbereiding. 60 procent van al het werk is die voorbereiding. Hoe meer je voorbereid, hoe makkelijker die opname gaat gaan, hoe makkelijker die montage en die marketing. Daar moet je dus echt op inzetten. Dus als je een podcast wil maken, voorbereiden, voorbereiden. Doe liever te veel vergaderingen. Je hebt liever te veel ideeën die je achteraf kan schrappen dan dat je gewoon zegt van oké, we kopen een microfoon, we gaan erachter zitten en we doen maar wat. Dat zal initieel misschien wel werken, maar dan ga je zien aan de luistercijfers dat dat op termijn niet echt gaat opbrengen.

Eveline: En zou je dan eerder mensen aanraden om volledige scripten te uitwerken of liever zo in gesprek te werken dat het natuurlijk een beetje vloeit?

Laurens: Dat hangt er heel erg van af. Dit is bijvoorbeeld een setting waar je heel vrij kan zijn. Vooraf kan je wel wat vragen opstellen inderdaad. Je probeert te memoriseren, je kan ervan afwijken. Maar er zijn ook heel veel podcasts die compleet gescript worden. Denk bijvoorbeeld aan podcasts over heel complexe ontwerpen zoals het conflict in het Midden-Oosten. Dat is dan wel moeilijker om zo over te spreken of je moet echt heel zotte experts uitnodigen. Het hangt ook een beetje van de vorm van je podcast af. Als je een verhalende podcast hebt, die bedrijven momenteel nog niet echt gebruiken, dan kruipt er heel veel voorbereidend werk in, zijnde dat het gewoon compleet gescript is. Dat kost ook meer geld, omdat er meer tijd in kruipt. Maar ik hoop wel dat die verhalende podcasts ook naar bedrijven een beetje meer een weg vinden. Er is heel veel mee te doen.

Eveline: En hoe zou je dat dan toepassen?

Laurens: Ik heb dat ooit eens een keer met een klant van mij toegepast, Unizo. Het moest een podcast over innovatie zijn. En in plaats van dat we zeiden we gaan met innoverende ondernemers spreken, zei ik, kunnen we daar geen extra laag aan toevoegen? Zijnde dat we ook naar de ondernemers terugkeren als kind. Dus we gaan terug in de tijd waar ze dromen van een verandering in de wereld. Want toen was de wereld anders dan nu. Dus het werd een soort teletijdmachine, die podcast, waarbij we in het nu de feiten benoemden, maar ook naar vroeger gingen waar kinderen aan het woord waren die het deden alsof ze die ondernemer waren. Dus het kan heel simpel zijn. Ik blijf heel erg van zoek dat ene dat er nog niet is.

Eveline: Ja, klopt. Niet gemakkelijk.

Laurens: Nee, tuurlijk.

Eveline: Heb je nog tips voor mensen die een podcast willen starten die eventueel nog zoekende zijn naar wat de eerste stap is?

Laurens: Het belangrijkste is gewoon doen. In het begin dacht ik, ik ga daar niet goed in zijn en ik ga niet veel luisteraars hebben bij die podcast of bij dat. Dat moet je achterwege laten. Je moet gewoon doen. In het begin ga je heel weinig luisteraars hebben. Podcasts zijn ook een niche-product. Je gaat daar geen heel breed publiek mee bereiken. Je gaat niet de vrouwen bereiken, maar wel de zwangere vrouwen onder de 25. Die ga je proberen bereiken. Dus gewoon doen.

Veel voorbereiden, zoals ik daarnet zei. Een heel grote tip die ik vanaf het begin wil meegeven, is investeer meteen in heel degelijk materiaal. Je kan vandaag de dag inderdaad een heel goedkope microfoon aankopen en met de USB aansluiten. Maar als dat heel goedkoop is, gaat dat nu niet erg zijn, maar op een bepaald moment… De Volksjury heeft dat voorgehad, andere grote podcastmakers. Die moesten na een, twee jaar plots alles opnieuw beginnen kopen omdat ze zeggen dat ze de kwaliteit niet goed krijgen. Ze krijgen sponsors, maar de kwaliteit moet daarvoor goed zijn. Dan ben je eigenlijk twee keer het geld kwijt. Dus probeer een spaarpotje samen te stellen. Dat is wel van enkele duizenden euro’s in het begin, maar dat ga je wel opbrengen, zeker op termijn.

Eveline: En is het interessant om eventueel te beginnen met het huren van een studio waarin al het materiaal al aanwezig is?

Laurens: Ja, dat kan je. Dat is ook heel erg makkelijk. Een studio op zich hoeft eigenlijk niet, maar je kan ook materiaal huren bij bepaalde winkels waar je het kan kopen. Ik ga er nu geen noemen, want dan moeten ze sponsoren natuurlijk. Dus dat kan je gewoon doen. Je kan ook een podcaststudio huren, maar die zijn eigenlijk op zich vrij duur en je moet daar zelf ook nog materiaal vaak voor meenemen.

Dus ik zou zeggen, kijk eens een keertje rond online bij welke winkels die onder andere muziekinstrumenten verkopen. Daar vind je meestal ook al het materiaal voor podcasts en die verhuren meestal ook hun materiaal aan een vrij schappelijke prijs.

Eveline: Oké, dus dat kan eventueel een andere optie zijn. Je sprak al kort even over sponsors. Ik merk dat het in Amerikaanse podcasts heel anders is dan bij ons en dat het daar echt gewoon blokken reclame zijn. Hoe is dat momenteel in België?
 
Laurens: In België ligt dat heel moeilijk. De Belgen zijn heel gevoelig. Vooral de Vlamingen zijn heel gevoelig aan reclame. Ik denk dat we dat allemaal herkennen van op de televisie. We willen dat doorspoelen. Tegenwoordig kan je dat niet meer altijd. Dan is het paniek. Wat moet ik liggen doen? Moet ik een thee gaan maken? Moet ik ondertussen een boek openslaan? We zijn daar heel gevoelig aan.
 
Daar wordt wel mee getest. Maar in België doen we dat meer ondergedoken, om het zo te zeggen. Bijvoorbeeld als wij nu op een stoel zitten en de winkel vernoemen die ons geld heeft toegestopt. Opnieuw zijn ze daarmee aan het experimenteren, maar we merken heel erg dat, vooral als je in het midden van een podcast een reclameblok plaatst, er heel veel mensen afhaken. Het is daarom dat je in veel podcast-apps in het begin vaak twintig seconden reclame hoort of achteraf. Maar de sponsoring voor podcasts loopt in België ook traag. Er zijn weinig mensen die momenteel sponsorgeld aanbieden en krijgen ook. Het zijn vaak de podcasts die bij officiële media, zoals het Nieuwsblad en De Standaard, die reclame hebben. En dan heel grote podcasts die bij een podcastnetwerk zijn aangesloten, zoals De Volksjury. Die worden wel gesponsord. Maar wij zullen dat minder snel krijgen. Vooral omdat wij voor bedrijven werken die dan als sponsor worden gezien. De opdrachtgever is de sponsor.

Eveline: Oké, dat is wel interessant.

Laurens: Ja, er gaat nog heel veel veranderen de komende jaren. Podcasts, nog heel veel daarin is zoekende.

Eveline: Het is natuurlijk heel moeilijk als je sponsors binnenhaalt, om kijkcijfers vast te leggen of dingen te beloven, omdat het nog zo’n moeilijke markt is. Je kan heel slecht inschatten hoeveel luisteraars een podcast heeft.
 
Laurens: Maar dat betekent dus, als je twijfelt of je een podcast wilt maken, dat we heel hard aan het experimenteren zijn. Dus als jij zegt dat je daar vijf sponsors in wilt smijten, doe dat gewoon. Alles kan momenteel nog in podcastland.
 
Eveline: Super om te horen dat het veld nog open ligt. Zeker ook voor bedrijven. Als je er de ruimte voor hebt qua budget, tijd, eventueel qua mensen of huur wat freelancers in, zoals wij.

Laurens: Ja, altijd welkom.

Eveline: Dan is het zeker een mooie optie om aan te pakken. Omdat je gewoon nog ruimte hebt om te groeien en er nog ruimte is in de markt om mee te beginnen. En het nog betaalbaar is. Dat heb ik zeker onthouden.

Laurens: En wat ook heel erg leuk is, omdat die ruimte zo open ligt en omdat het nog een vrij nieuwe kleine wereld is, heb je ook een heel nauw contact met de makers.En heb je dus ook nog echt heel veel inspraak. Dus dat is ook het leuke daaraan, dat je niet overal nog vindt.
 
Eveline: Afsluiten zou ik graag doen met een vraag die ik vanaf nu aan elke freelancer wil vragen. Wat is het beste stuk content dat je in de laatste tijd tegen bent gekomen?
 
Laurens: Ik zei dat ik ook journalistieke opdrachten doe. En daar zijn we momenteel volop bezig met de verkiezingen, op dit moment van opname, de voorbereiding daarvan. En ik merk dat vooral onze openbare omroep, VRT, echt wel heel goed bezig is met content te maken voor jongeren rond de verkiezingen. Ze hebben nu een programma, ik ben de naam even kwijt, maar op televisie en je kan het ook online volgen, met Tom Waes waarbij er politici in het midden worden gezet, omringd door jongeren. Dat vind ik geweldig. En dat is eigenlijk super simpel, maar het is iets dat nog nooit gebracht is. Ik vind dat je echt moeilijke thema’s brengt waar heel veel mensen bang van hebben. Want heel veel Belgen zeggen van verkiezingen, ben ik niet bezig.
 
Eveline: Ver van mijn bed.

Laurens: Ik heb er geen zin in. Het is hier altijd hetzelfde. En toch weten zij dat naar die jeugd te brengen. Dat vind ik prachtige content creatie. Journalistiek, dat is een hele mix van alles. Dat vind ik echt wel iets leuks.

EvelineJa, ik heb het ook al voorbij zien komen en ik vond het heel confronterend enerzijds, maar anderzijds ook goed dat ze de jeugd daarbij betrekken, omdat je juist nu zo hoort dat de jeugd geen flauw benul heeft op wie ze moeten stemmen en misschien zelfs de foute keuze gaat maken. Wat uiteindelijk heel veel impact gaat hebben op de toekomst. Het is inderdaad een journalistieke keuze, maar ook superleuk om mee te kijken. Niet alleen goed voor jongeren, maar ook voor volwassenen.
 
Laurens: Dat hoor ik heel vaak. Ik heb mijn oma en mijn mama al horen zeggen dat ze dat volgen. Dan denk ik, maar kijk hoe je de jongeren aanspreekt. Maar toch weet je zo’n hele intergenerationele kloof dicht te maken. Dus ja, zalig.

Eveline: Super, merci dat je wou komen in deze podcast.

Laurens: Jij bedankt.
 
Eveline: We gaan vast nog wel veel van jou horen, daar ben ik zeker van.

Laurens: Ik hoop dat. Of toch vooral horen.

Eveline: Jouw stem niet, maar wel je producties horen.

Laurens: Ik hoop het.

Eveline: En wie weet, tot misschien een volgende keer.
 
Laurens: Heel graag.

🎯 Hoe effectief is jouw contentstrategie?

Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner