Meer impact met minder moeite:

kies de juiste contentpijlers

Kies de juiste content pijlers

Content is king, al is het helaas ook heel gemakkelijk om in dat royale aanbod van mogelijkheden te verdwalen. Als bedrijf zet je daarom best in op duidelijke contentpijlers. Die wijzen niet alleen jou, maar ook je klanten, de weg door het doolhof dat contentmarketing heet. Jij weet waarover je content moet maken. Jouw doelgroep weet waarvoor ze bij jou moeten zijn. Meer impact met minder moeite dus!

Wat zijn contentpijlers?

Maar wat zijn die contentpijlers nu eigenlijk? Kort gezegd zijn contentpijlers de kernonderwerpen waarop je jouw content baseert. Daardoor krijg je een duidelijke contentstrategie. Het resultaat? Communicatie die vlot aansluit bij de interesses en noden van je doelgroep.

Waarom zijn contentpijlers zo belangrijk?

Contentpijlers zorgen onder andere voor:

Een duidelijke focus: Hoe fijn is het als jouw content altijd een mooie knipoog vormt naar de kernwaarden van je merk? Gedaan met van alles en nog wat delen, maar echt inzetten op een herkenbare stijl.

Gerichter content creëren: Dankzij contentpijlers weet je wat je moet maken én voor wie. Hierdoor borrelen ideeën sneller, kan je de content gerichter maken en inspelen op de interesses van je doelgroep.

Betere metingen: Door je content te verdelen over duidelijke pijlers, kan je makkelijker analyseren wat werkt en wat niet. Op die manier kan je je contentstrategie sneller bijsturen.

De fundamenten van je strategie: Je contentpijlers zijn het cement tussen je merkwaarden en de interesses van je doelgroep. Ze zorgen dat die twee steeds netjes aan elkaar vastplakken.

In 5 stappen je contentpijlers bepalen

Stap 1: Bepaal je merkidentiteit

Je merkidentiteit zijn de woorden waaraan je wil dat mensen spontaan denken bij het horen van jouw bedrijfsnaam?

Bij ‘McDonalds’ denk je bijvoorbeeld meteen aan fastfood, snelle service, Happy Meals en frietjes in een rood doosje. Of misschien hoor je ergens in je achterhoofd wel hun jingle ‘I’m lovin’ it’.

Een andere plek om te gaan eten, is het ‘Hof van Cleve’. Al denk je daar waarschijnlijk meteen aan luxe, Michelinsterren, topgastronomie en verfijnde borden.

Je merkt het al: hoewel beide bedrijven horeca zijn, is hun merkidentiteit helemaal anders.

Stap 2: Begrijp je doelgroep

Een contentstrategie is niks zonder inzicht in je doelgroep. Onderzoek wie je klanten zijn, wat ze nodig hebben en welke problemen je voor hen kan oplossen.

Het freelance platform Fiverr bedient zowel klanten die snel, goedkoop en efficiënt hulp zoeken, als freelancers die hun diensten willen verkopen aan een groot publiek. Op basis van die doelgroep gaan ze voor een merkidentiteit die gebouwd is op snelheid, toegankelijkheid en wereldwijde connecties.

Stap 3: Bepaal welke onderwerpen interessant zijn

Welke onderwerpen zijn zowel relevant voor jou als voor je doelgroep? Waarin heb jij expertise? En wat interesseert je doelgroep? Op basis van die antwoorden kan je de thema’s voor je contentpijlers gaan vastleggen.

Stel dat je een merk bent dat duurzame kledij van biologisch katoen verkoopt, en je doelgroep geïnteresseerd is in bewuster consumeren. Dan kan een thema bijvoorbeeld slow fashion zijn.

Stap 4: Formuleer je contentpijlers

Kies 3 tot 5 thema’s die als contentpijlers dienen. Zorg dat ze breed genoeg zijn om diverse content rond te creëren, en specifiek genoeg om focus te behouden.

In bovenstaand voorbeeld zouden de thema’s van dat kledingmerk kunnen zijn: duurzaamheid, eerlijke productie, slow fashion, zorg dragen voor je kleding en impact maken als consument.

Stap 5: Koppel je thema’s aan je pijlers

Je bent er nu bijna! Het enige dat je nog hoeft te doen? Bepaal welke contentvormen passen bij welke pijler. Ga je voor een blog, video of net voor een podcast?

Een blog is bijvoorbeeld ideaal om een onderwerp grondig uit te leggen, een video werkt perfect om een kijkje achter de schermen te geven, en een podcast leent zich uitstekend om een expert uit te nodigen en samen dieper in een thema te duiken.

3 tips om je contentpijlers te implementeren

Tip 1: Gebruik een contentkalender

Plan je content vooruit en zorg voor een evenwichtige verdeling over je verschillende pijlers. Plaats ook overal de contentvorm al bij. Zo krijg je in één oogopslag een duidelijk overzicht van wat je waar en wanneer kunt delen. Hulp nodig bij het opstellen van zo’n contentkalender? Stuur ons gerust even een berichtje.

Tip 2: Meet en stuur bij

Houd bij welke content het beste presteert (denk aan bereik, interactie, doorkliks). Zie je dat één pijler opvallend goed scoort? Dan weet je dat daar nog meer potentieel zit. Merk je dat bepaalde onderwerpen minder aanslaan? Dan kan je bijsturen, andere invalshoeken proberen of je contentvorm aanpassen. Zo wordt je contentstrategie steeds sterker.

Tip 3: Hergebruik slim

Heb je een interessante blog geschreven rond duurzaamheid? Knip die in kleinere stukjes om nadien ook op Instagram te delen, een nieuwsbrief over te verzenden of zelfs een korte video over op te nemen. Zo haal je meer uit één idee zonder telkens iets nieuws te moeten verzinnen.

Je contentstrategie laten uitwerken zodat jij op je core business kan focussen? The Content Hive is jouw one stop shop voor al je content.

Ontdek hoe wij jouw merk kunnen laten groeien.

🎯 Hoe effectief is jouw contentstrategie?

Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner