Je post regelmatig op sociale media. Gooit af en toe een reel online. Misschien werk je zelfs samen met influencers om je merk te promoten. En toch… lijkt het alsof je content niks oplevert. Alsof je doelgroep ‘meh’ denkt en terug verder scrolt. Tijd om je contentstrategie een tikkeltje bij te sturen. Want, spoiler, jongeren gaan steeds bewuster om mijn hun screen time. Ze lijken zelfs een allergie ontwikkeld te hebben voor merken die online te hard willen verkopen. Maar hoe kan je Gen Z en millennials dan wel bereiken?
Duik samen met ons in de 7 belangrijkste inzichten uit de SMI Barometer 2025!
De SMI Barometer is een jaarlijks onderzoek naar het sociale mediagebruik bij Belgische jongeren tussen 16 en 39 jaar. Het is een samenwerking tussen Arteveldehogeschool en Comeos, die specifiek in het leven werd geroepen om te kijken hoe jongeren merkcommunicatie ervaren. Ideaal dus voor bedrijven die Gen Z en millennials écht willen bereiken.
Geloof het of niet, maar zelfs Gen Z is het scrollen beu. Die eindeloze stroom TikToks? Steeds vaker kiezen jongeren om er bewust uit te stappen. Dat heeft ongetwijfeld iets te maken met de toenemende bezorgdheid over mentale gezondheid en digitale verslaving. Bye bye, overload aan apps en irritante meldingen. Veel jongeren stellen nu zelfs schermtijdlimieten in.
Als je doelgroep zijn schermtijd vermindert, is het slim om te schakelen. Denk hybride. Offline marketing is terug van nooit weggeweest. Het is zelfs een slimme aanvulling op je online strategie. Opvallende street art of creatieve krijtboodschappen op druk bezochte plekken? Of een mini pop-up tijdens een festival of op een campus? Perfect te koppelen aan je digitale content voor maximale impact.
‘En hoe zit het dan precies wanneer ze wel online zijn?’ horen we je denken.
Daarover deelt de SMI Barometer heel interessante cijfers. Maar liefst 59,6% van de 16 tot 39-jarigen leert via Instagram nieuwe merken kennen. Bij 16 tot 24-jarigen loopt dat cijfer zelfs op tot 63,8%. TikTok volgt op de voet: 51,2 % van de jongeren ontdekt er nieuwe merken en 35,3 % zoekt er actief meer merkinformatie op.
Goed om te weten: voeg duidelijke merktitels, beschrijvingen en hashtags toe. Wanneer jongeren sociale media als zoekmachine gebruiken, kunnen ze zo je bedrijf vinden.
Bonuspunten als de content die je daar deelt niet alleen zichtbaar, maar creatief en snackable is. Zeker Gen Z consumeert voornamelijk korte, visuele content zoals reels. Maar belangrijke kanttekening: reels op Facebook worden amper bekeken in vergelijking met op Instagram. Kies je platform voor reels dus wijselijk!
Hoewel influencers nog steeds ‘influencen’ daalt het vertrouwen. Volgens de SMI Barometer kijkt nog maar 58,5% van de jongeren positief naar influencermarketing. Een forse daling van 11,4% ten opzichte van vorig jaar.
Hoe dat komt? Door té duidelijke product placement en samenwerkingen die geforceerd, en daardoor minder geloofwaardig, aanvoelen. Al zoekt nog steeds 43,1% van de jongeren een merk op nadat ze het bij een influencer hebben gespot.
Een paradox waarbij de vorm van je content alle verschil maakt. UGC of User Generated Content wint namelijk steeds meer terrein. Het is natuurlijker, eerlijker en komt minder gepolijst over. Precies zoals jongeren het willen.
In een wereld gevoelig aan trends die komen en gaan, blijft YouTube als een rots overeind staan. Maar liefst 67,2% van de mannen tussen 25 en 39 jaar gebruikt het platform dagelijks, tegenover 45,4% van de vrouwen.
Een andere vaste waarde bij mannen blijkt Twitch, het livestreamplatform dat vooral gaming en e-sports domineert. Zo’n 13,4% van de mannen tussen 16 en 24 jaar is er dagelijks te vinden, tegenover 4,6% van de vrouwen. Dat maakt het een ontzettend interessante plek voor langere content, samenwerkingen met influencers, of het bereiken van een niche.
Reels mogen dan hot zijn, stories blijven Instagram royalty. Volgens de SMI Barometer 2025 bekijkt 73,7% van de gebruikers dagelijks stories, tegenover 57,8% voor reels.
Vooral jongeren tussen 16 en 24 jaar swipen massaal door stories. Het is daar dat je als merk snel én rechtstreeks met hen kan verbinden. Minder gepolijst, maar daarom net meer bij hen in trek.
Het komt vast niet als een verrassing: jongeren nemen bijna nooit hun telefoon met de intentie om te kopen. Wél om inspiratie te zoeken, bij te leren, te ontspannen of om contact te maken met vrienden of familie.
Een slecht idee dus om als merk te commerciële content te maken. Onze tip? Inspireer, bied waarde of herkenning. Pas daarna volgt die klik, like of aankoop.
Podcasts blijven terrein winnen, ook bij jongeren. Volgens de SMI Barometer luistert 20,9% dagelijks en 40,8% wekelijks naar podcasts.
Vooral mannen en Franstalige jongeren blijken fervente luisteraars. Interessant weetje: bijna 80% van de luisteraars komt via podcasts in contact met merken. Dat maakt dit format bijzonder interessant voor thought leadership, storytelling of zachte branding.
En waar jongeren die podcasts beluisteren? Grotendeels op platforms zoals Spotify, maar ook YouTube blijkt populair dankzij de combinatie van audio en beeld.
De inzichten uit de SMI Barometer 2025 in een briljante marketingstrategie gieten om meer jongeren te bereiken? Topidee! Stuur ons een berichtje of plan direct een kennismakingsgesprek in.
Zo kan jij je focussen op je core business terwijl wij je online zichtbaarheid versterken.
Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!