In deze aflevering heet ik je graag welkom bij de podcast van The Content Hive, genaamd Kruisbestuiving.
Welkom bij deze eerste aflevering van Kruisbestuiving, de podcast van The Content Hive. Ik ben Eveline, founder van The Content Hive, en met deze podcast wil ik je enerzijds tips geven voor je eigen content marketing op een zo laagdrempelig mogelijke manier, en anderzijds kennis laten maken met de members van The Content Hive, a.k.a. alle freelancers die voor The Content Hive werken. Maar wie ben ik, en wat is The Content Hive? Laten we beginnen bij het begin, laat ik mezelf even voorstellen.
Ik ben Eveline, 28 jaar, en ik woon net buiten Gent, waar ik samen met mijn man en ondertussen drie katten een heel leuk huis heb, met een mooie tuin, moestuin, en een gezellige wijk waar ik me helemaal thuis voel. Zoals je kan horen heb ik een heel mooi Nederlands accent, maar woon ik toch al 26 jaar in België en ben ik eigenlijk meer Belg dan Nederlander, dus dat accent zal je erbij moeten nemen. Om uit te kunnen leggen hoe ik uiteindelijk The Content Hive heb opgestart, neem ik je graag even mee naar de schoolbanken.
Tussen het jaar 2015 en 2018 volgde ik de opleiding journalistiek aan de Artevelde Hogeschool in Gent. Desondanks dat het een zeer leuke en fijne opleiding was, ik kan het echt wel zeker aanraden, kwam ik er toch wel snel achter dat puur journalist worden niet in me lag. Op zoek gaan naar nieuws, waar er eigenlijk ook geen nieuws was, eindeloos veel mensen bellen en korte deadlines, nee, not my cup of tea, ik kreeg er stress van en het onttrok me enorm veel energie.
Wat me wel aansprak was het creëren van langere stukken content, research doen en een goed onderbouwd stuk schrijven, foto’s erbij maken en het visueel mooi elkaar steken. Dat was waar ik wel energie van kreeg. Tijdens de opleiding kregen we ook een eerste initiatie in de marketing en het was me al vrij snel duidelijk dat me dat een stuk beter lag.
Desondanks dat ik op dat moment niet heel erg bezig was met sociale media, sprak het me wel aan om daarin verder te gaan. Ik had op dat moment al een eigen reisblog en een eigen YouTube kanaal, dus was al wekelijks bezig met het maken van content in eender welke vorm. Ik heb mezelf dan omgeschoold aan de hand van online cursussen, stages en studentenjobs om wat zekerder de arbeidsmarkt op te kunnen stappen.
Mijn eerste job was in een foodbar, Fithap in Gent, ik weet niet of je die nog kent. Is ondertussen failliet helaas. Daar ben ik begonnen met het managen van de marketing en communicatie, maar heb ik ook heel wat uren gespendeerd achter de toog voor het rollen van wraps en het maken van slaatjes. Het lijkt wat onbenullig, maar deze baan heeft mij wel mijn allereerste eigen klant opgeleverd, als ik er zo op terugkijk.
Een van de klanten die er regelmatig kwam eten, had een eigen bedrijf en hij zocht nog iemand die zijn social media kon onderhouden. Aangezien ik als student al redelijk wat research had gedaan naar ondernemen, omdat ik graag student ondernemer wou worden – wat uiteindelijk niet gelukt is – had ik al wel de nodige bagage om mijn eigen bedrijf op te starten. Dus die eerste klant was eigenlijk voor mij de drempel om mijn btw-nummer aan te vragen en echt aan de slag te gaan.
Het is lang mijn enige klant geweest, wat op zich ook niet erg is, en ongeveer een half jaar later kwam er nog een tweede kleine klant bij, een kinderkledingwinkel, die eigenlijk heel erg leuk was om voor te werken. Ondertussen was ik ook al overgeschakeld op een baan die meer in de juiste richting lag. Ik ben begonnen bij een performance marketing agency, Authority, waar ik ruim drie jaar heb gewerkt, terwijl ik in bijberoep mijn eigen klantenbestand heb uitgebouwd.
Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik dat op deze manier heb gedaan, omdat alles eigenlijk op een heel fijn tempo is gegroeid en het voelde voor mij vooral goed. Het voelde natuurlijk, organisch en dat was voor mij het belangrijkste.
Eind 2022 was een groot kantelmoment voor mij. Ik heb toen enkele maanden zeven op zeven gewerkt en in combinatie met een druk privéleven werd het me echt wel teveel. Dus ik wist van mezelf, dit kan ik niet langer volhouden, anders kom ik in een burn-out terecht. Dus ik heb dan in november mijn ontslag ingediend bij mijn werkgever, met de bedoeling om vanaf 1 februari 2023 volledig zelfstandiger te kunnen worden.
Ik heb nog een tijdje geprobeerd om eventueel een andere baan te zoeken, maar ik merkte ook dat ik de motivatie niet meer kon opbrengen tijdens sollicitatiegesprekken. Ik had een ander doel in mijn achterhoofd, wat ik natuurlijk niet op tafel ga gooien in een sollicitatiegesprek, maar dat beperkte wel natuurlijk de motivatie die ik kon tonen aan bedrijven om daarvoor te werken. Dus dan heb ik vrij snel de keuze gemaakt om gewoon de stap te wagen. Het was een grote stap, maar het voelde goed en het voelde natuurlijk, het voelde organisch, dus dan was het oké.
2023 zelf was een jaar met ups en downs, maanden waarin ik het werk niet bij kon houden en maanden waarin we aan het verhuizen waren nog daarbovenop, maar ook zeer rustige zomermaanden waarin dan toch even het twijfel toesloeg van shit, heb ik wel de juiste beslissing gemaakt. Maar al bij al een zeer goed jaar, mijn eerste jaar eigenlijk als volledig zelfstandige, waarin ik ook heel erg leuk met andere freelancers heb kunnen samenwerken.
En dat is eigenlijk het moment geweest waarop er een klein zaadje is geplant voor iets groters, waaruit later The Content Hive is ontstaan. Het geeft me veel energie en voldoening, niet alleen om samen te werken met andere freelancers, maar ook om hun werk te kunnen geven. The Content Hive is eigenlijk een verlenging van wat ik was als freelancer.
Het is een netwerk van creatieve freelancers die ik kan inzetten om klanten te helpen met hun content marketing, wat ik eigenlijk al een aantal jaar zelf deed als freelancer. Het biedt me de ruimte om meer klanten aan te nemen en ook zelf echt te doen wat ik leuk vind. Maar dat houdt niet tegen dat er genoeg twijfels waren, omdat ik niet wist of het zou aanslaan.
Maar het feit dat ik 48 uur na de eerste lancering al zes freelance aanmeldingen had en twee weken later een eerste lead via de website, heeft me wel de bevestiging gegeven die ik nodig had om lekker te kunnen starten, om het op z’n Nederlands te zeggen.
Ondertussen zijn we een netwerk van bijna twintig members die ik inzet voor verschillende klanten. Het doel is om steeds grotere projecten binnen te halen, waar we dan met meerdere freelancers tegelijk op samen kunnen werken, zodat we echt goed kunnen brainstormen en dat de creative juices flowen, om het zo maar te zeggen. Maar dat we gewoon het beste werk kunnen afleveren als we samenwerken.
Zelf ga ik sowieso meer naar een strategische en managende rol, al blijf ik zelf ook wel creëren voor klanten waarvoor ik dat graag doe. Ik ben mijn bijberoep ooit gestart, omdat ik het creatieve miste in mijn dagelijkse werk. Dus ja, dan zou het stom zijn als ik dat creatieve weer helemaal ga opzeggen. Dus nee, dat blijf ik wel echt doen. En ik vind het superleuk om social media posts te maken, om leuke nieuwsbrieven te schrijven, om video’s te maken. Dus dat blijf ik zeker doen, al is het voor The Content Hive zelf.
Bij deze dus het verhaal van niet alleen mij, maar ook The Content Hive. Wat mag je dan verwachten van de komende podcast afleveringen of van Kruisbestuiving op zich? De afleveringen zullen bestaan uit deep dives met mij, waarin ik topics binnen de content marketing aansnij en op een laagdrempelige manier uitleg, zodat je er zelf ook mee aan de slag kan. Ik wil je ook graag inzichten meegeven waar je zelf misschien nog niet op was gekomen, maar waar je wel meteen actie mee kan ondernemen.
Anderzijds komen er ook afleveringen met de members van The Content Hive. Iedereen heeft zo zijn eigen specialisaties, interesses en ervaringen en die wil ik graag in de kijker zetten. Dus dat kan zijn een copywriter, een social media manager, een graficus, videograaf, fotograaf, iemand die podcasts maakt, alles kan aan bod komen binnen de content marketing. In die afleveringen gaan we dan met elkaar het gesprek aan om op een informele manier leuke verhalen op te rakelen, strategieën in de kijker te zetten of gewoon successen te vieren.
Al bij al dus een luchtige, maar te hoog leerrijke podcast waar jij hopelijk iedere keer weer met plezier naar luistert. Bij deze een eerste introductie in Kruisbestuiving, zodat je weet wat je kan verwachten van onze toffe podcast. En ik hoop dat je volgende keer bij de volgende aflevering weer luistert naar mij of naar een van de members of allebei. Tot binnenkort!
Ontdek binnen 10 minuten jouw sterke punten, verbeterkansen en ontvang praktische tips op maat. Doe nu onze gratis Growth Scan!